Omhoog Miss Dewey Jabberwacky

ArtificiŽle intelligentie

Er komen steeds meer voorbeelden van robots, die van alles kunnen: ze praten, je kunt ze vragen stellen, je kunt met ze chatten. Het fraaie daarbij is dat ze leren van het contact met bezoekers. Luis von Ahn, een jonge Amerikaanse hoogleraar maakt computers slimmer door duizenden mensen op internet spelletjes met elkaar te laten spelen. Zij moeten bijvoorbeeld woorden kiezen bij plaatjes. Al de woorden, die door twee aan elkaar gekoppelde willekeurige elkaar niet kennende personen worden opgeschreven bij een plaatje, gaan de database in bij het plaatje en de spelers verdienen er punten mee. Hoe meer woorden bij een plaatje, hoe meer punten je kunt verdienen. Het spel is te vinden op: www.espgame.org. Als je duizenden mensen met een spelletje zoals espgame de vertaalprogramma's laat verbeteren en verfijnen, dan kunnen na verloop van tijd alle website in alle denkbaren talen worden vertaald, zegt Luis von Ahn. Wie een college van de ontwerper wil volgen kan dat doen op: www.cs.cmu.edu/~biglou.

Voor enkele voorbeelden zie:

wordt vervolgd


© John DaniŽls