LEVENDE TALEN MAGAZINE 2006

terug

 

Het 20 vragenspel

Wie leerlingen eens op een speelse manier woordjes wil laten leren, laat ze het 20 vragenspel spelen. Ze nemen iets in gedachten, een dier, een voorwerp, enz. De computer, die meestal vragen beantwoordt, stelt ze nu. Je vindt het spel in onderstaande talen op: dit adres.

Think in english

Think in english Pensare in italiano Pensare in italiano

auf Deutsch denken

auf Deutsch denken 進入繁體版中文遊戲 進入繁體版中文遊戲

Penser en français

Penser en français 进入简体版中文游戏 进入简体版中文游戏

Pensar en español

Pensar en español <big><b>Nederlands-denkt</b></big>
Nederlands-denkt
 
?
Exit

Ik heb het spelletje natuurlijk eerst zelf even gespeeld. Ik klikte daarvoor op Penser en français:

Pensez à un objet et l'intelligence artificielle essaiera de deviner à quoi vous pensez en posant des questions simples. L'objet que vous choisissez doit être connu de la plupart des gens et ne jamais être une personne, un lieu ou une chose spécifique.
Le grand ?, en haut et à droite, est là pour vous aider.

Q1.  Est il Animal, Végétal, Minéral, Autre, ou Inconnue?
I
k had een hond in gedachten genomen, klikte dus op animal en kreeg als reactie: 1. .Il est classifié comme Animal .

Q2.  Peut-on le trouver dans une maison? Je krijgt bij elke vraag de keus uit de volgende antwoorden:
 Oui,  Non, Inconnue, Non pertinent, Parfois, Peut-être, Probablement, Douteux, Généralement, Cela dépend, Rarement, En partie.

Met 17 vragen raadde de computer mijn gedachte! De vragen en antwoorden worden afgedrukt, zodat de leerlingen die ook kunnen selecteren, kopiëren en even aan hun docent kunnen laten zien. Lees onderstaand voorbeeld van beneden naar boven, want zo werkt de database van Q20.

Q17.  Je devine que c'est un chien?
 Oui ,  Non , De peu
 
16.    Cela a-t-il un long nez? Parfois.
15.    Peut-on l'utiliser dans le noir? Non.
14.    A-t-on fait des chansons dessus? Oui.
13.    Cela contient-il un liquide? Non.
12.    Est-ce petit? Parfois.
11.    Est-ce blanc? Parfois.
10.    Peut-on le tenir dans la main? Non.
9.    Est-ce lourd? Parfois.
8.    Cela peut-il changer de taille? Oui.
7.    Est-ce tacheté? Parfois.
6.    Cela est-il plus grand qu'un four micro-ondes? Parfois.
5.    Cela a-t-il une longue queue? Parfois.
4.    Peut-on le trouver dans une maison? Oui.
3.    Cela peut-il grimper? Non.
2.    Cela a-t-il une fourrure? Oui.
1.    Il est classifié comme Animal.

Dit soort spelletjes zijn niet gemaakt met een onderwijsdoel. Dat maakt ze juist interessant voor het onderwijs met name voor het leren van woordjes en het stellen van vragen. Geef leerlingen de opdracht om elke week even een woord door 20Q te laten raden. De uitslag brengen ze geprint ter overhoring mee in de klas, want ze hebben de woordjes al geleerd. Zo bouwen leerlingen individueel aan hun eigen woordenschat.

Feedback van een gebruikster
Inmiddels is mijn hele gezin verslaafd aan 20Q ... Hotze heeft het in het Nederlands gedaan en dochter Heleen (6 in augustus) heeft, net als ik, de Italiaanse versie uitgeprobeerd. Ze leert niet alleen nieuwe Italiaanse woorden (hoewel de teksten soms wat houterig zijn, wellicht half automatisch vertaald, maar goed, spelfouten heb ik nog niet gevonden), maar haar kennis van de wereld wordt ook groter: ze weet nu bijvoorbeeld dat kikkers (in de vorm van kikkerbilletjes) ook in restaurants gegeten worden. Heleen heeft er ondertussen 6 keer mee gespeeld, en in 4 van de gevallen heeft 20Q haar dier geraden. Ook belangrijk is het idee dat Q20 leert iedere keer dat we met hem/haar (?) spelen. Heleen zei: 'het is een beetje alsof we zijn meester of juf zijn'...   Wat me is opgevallen is dat 20Q heel sterk is in specifieke objecten/dieren/planten, maar niet zo goed raad weet met hyperoniemen: 'aap' is voor hem veel moeilijker te raden dan "oerang oetang".


© John Daniëls