The Legend of the Seven Seas
The Legend of the Seven Seas is een educatief computerspel, dat is ontworpen door 12 leerlingen van de bovenbouw havo/vwo van scholengemeenschap Waerdenborgh in Holten. De spelers varen over de wereldzeeën in de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC). Ze kopen en verkopen producten waarbij ze moeten proberen winst te maken door in de ene haven goedkoop producten te kopen om die dan weer te verkopen in de haven waar ze duur zijn. De voertaal is Engels. Het spel is te vinden op : http://student.waerdenborch.nl/seven_seas/.
Het idee voor wat in ict
termen webbased edugame heet, is ontstaan tijdens de lessen informatica
van docent Jacques Heijnders. Hij hield zich hoofdzakelijk bezig met de
organisatie en liet de bouw van het spel geheel aan de leerlingen over. Deze
hebben zich opgesplitst in vier secties: grafici, programmeurs, wiskundigen en
verhaalmakers. Eén van hen trad op als projectleider.
Het spel is nog niet klaar. Er komen nog allerlei aanvullingen. Zo gaan de
ontwerpers onverwachte spannende gebeurtenissen toevoegen, zoals piraterij en
slechte weersomstandigheden. De spelers krijgen ook nog informatie over de
cultuur van het land waarin de havens liggen. Daarvoor willen de bouwers van het
spel scholen in de havensteden aanschrijven met het verzoek om deze informatie
te leveren. Hiermee krijgt het spel een internationale allure. De docent
informatica van deze leerlingen heeft met dit initiatief een duidelijk voorbeeld
gegeven van de meerwaarde van ict in het onderwijs. Zijn eigen leerlingen leren
hoe in de 17e en 18e eeuw onze internationale handel functioneerde en hoe ze in
een team daarover een functioneel spel kunnen ontwikkelen. Daarbij dragen ze met
dit onderwerp hun hierover verworven kennis ook nog over aan hun leeftijdgenoten
van elders in de wereld. De ontwerpers van het spel, hun spelers en meewerkende
leeftijdgenoten in de havensteden van de VOC communiceren in het Engels. Dit is
niet uit een schoolboek te leren, het is gewoon learning by doing.
In juli 2005 hebben de leerlingen hun Legend of the Seven Seas op
het congres van iEARN in Senegal mogen presenteren. Daarmee is de reis om de
wereld begonnen.
De spelregels
Dit is het openingsscherm waar de spelers
zich eerst registreren om daarna met naam en wachtwoord in te loggen. Ze doen er
verstandig aan om daarna te klikken op How to play, omdat ze anders een
beetje doelloos heen en weer gaan surfen. Het helpmenu is uitvoerig en leert ze
hoe het spel succesvol is uit te voeren. Het begin is duidelijk aangegeven met
de knop Getting Started.
Na daarop gedrukt te hebben vertrok ik met een leeg schip uit Amsterdam hetgeen
natuurlijk economisch niet verantwoord is. Mijn schip de jam ligt nu in
Kaapstad. Ik ben nog in het bezit van het meegekregen bedrag van 300 gouden munten om handel te gaan drijven.
amount of Cargo: |
|
||
Name of Vessel: | jam | Weeks traveled: | 5 |
Golden coins: | 300 | Ports visited: | 1 |
Waar je ook bent, onderaan elk scherm vind je steeds zeven icoontjes met de verklarende woorden: Market, List of Needs, Cargo in ship, Statistics, Sail away, en de nog niet functionerende Discovery en The Guide, waarin de informatie over alle havensteden komt te staan.
Market | List of Needs | Cargo in ship | Statistics |
Sail away |
Deze twee zijn nog niet operationeel :
Door te klikken op Market kun je met de inkoop beginnen. De lijst met de voor de VOC interessante producten ziet eruit, zoals hieronder te zien. Je ziet de prijzen, welke producten je al aan boord hebt, welke je kunt kopen en verkopen. Je moet daarbij uiteraard als een slimme koopman op de prijzen letten.
List
of Needs
Om te weten wat je moet kopen en waar je je producten kunt afzetten, klik je
op de knop Needs. Je ziet dan de prijzen in Kaapstad voor alle producten.
Met
en
zie je in welke haven deze duurder of goedkoper zijn, zodat je je inkopen kunt
doen om daarna met je producten weg te zeilen naar de bestemming waar je ze met
winst kunt verkopen.
Amsterdam | Cape Town | New York | Rio de Janeiro | Stockholm | Venice | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cheese | 146 | |||||
Copper | 253 | |||||
Glass | 51 | |||||
Iron | 309 | |||||
Sugar | 33 | |||||
Wood | 57 |
Explaination:
Very
expensive in comparison with the price in this city.
Very
cheap in comparison with the price in this city.
Heb je je keus gemaakt, dan wordt je schip ongemerkt geladen. Dat kun je meteen zien onder de knop Cargo.
Cargo on: Here you can check how many products are stored in your ship.
De kapitein kan onder de knop Statistics
bijhouden hoe de zaken er voorstaan.
Key | Value |
---|---|
Name of the ship | jam |
Gold | 300 pieces |
Time | 5 weeks |
Cargo | 0 of 100 |
Bought products | 0 |
Sold products | 0 |
Gold spent | 0 |
Gold earned | 0 |
Total profit | 0 |
Ports visited | Cape Town |
Heb je je in- en verkoop geregeld, dan kun je weg door te klikken op de knop Sail. Je krijgt de wereldkaart te zien met daarop als rode puntjes de beschikbare havens Amsterdam, Cape Town, New York, Rio de Janeiro, Stockholm of Venice.
Name A/D | Highscore A/D | Gold A/D | Weeks A/D | Turns A/D | Profits A/D |
Benjamin | 14,785 | 11,839,042 | 279 | 54 | 4,125,127 |
Bloob | 951 | 711,809 | 748 | 198 | 711,509 |
svvner | 901 | 100,351 | 111 | 35 | 100,051 |
test | 853 | 221,141 | 259 | 74 | 220,841 |
PeIcE_Of_ShIt | 771 | 307,947 | 399 | 110 | 307,647 |
peter | 764 | 188,972 | 247 | 72 | 188,672 |
pjotr | 741 | 300,410 | 405 | 111 | 300,110 |
NerDy | 440 | 75,102 | 170 | 48 | 74,802 |
Slepkukn | 384 | 50,569 | 131 | 36 | 50,269 |
Statistics of Sir Zatara,
captain of the SS Wrakhout
Key |
Value |
---|---|
Name of the ship | SS Wrakhout |
Gold | 11,839,042 pieces |
Time | 279 weeks |
Cargo | 0 of 100 |
Bought products | 4,360 |
Sold products | 14,359 |
Gold spent | 373,933 |
Gold earned | 4,499,060 |
Total profit | 4,125,127 |
Ports visited | Cape Town, Venice, Amsterdam, Stockholm, Rio de Janeiro, New York |
Als de ontwerpers van The Legend of the Seven Seas alle beloofde aanvullingen hebben aangebracht, dan hebben ze zeker een aardige bijdrage geleverd aan de leerstofontwikkeling. Alle informatie over de door de schepen van de VOC aangedane havensteden is dan bij vakken als aardrijkskunde en geschiedenis te gebruiken.
De
archieven
Het is natuurlijk jammer dat The Legend of the Seven Seas op een gegeven
moment in de archieven van iEARN en de school een verborgen bestaan gaat leiden.
Wie komt op het idee om daar te gaan zoeken? Het zelfde lot treft het ThinkQuest
archief. Neem je de moeite om daar te gaan kijken, dan kom je wel meer van dit
soort op speelse manier gebrachte leerstof tegen.
Een aardig voorbeeld daarvan is de door leerlingen
van het
Zwijsen College in Veghel ontworpen literatuurles Nederlands, die te
vinden is op het
adres
http://proto.thinkquest.nl/~llb243/.
Zij hebben in een groot aantal met oude prenten verluchtigde pagina’s antwoord
gezocht op vragen als: ‘waren de Middeleeuwen echt zo duister
als wel eens wordt beweerd? En wat lazen die middeleeuwers precies en welke taal
spraken ze? Lagen de boeken in de Middeleeuwen voor het oprapen? Wie schreef ze
eigenlijk? En waarom? En waarmee? En wat voor papier gebruikten middeleeuwse
auteurs?Zaten
onze voorouders ook al met een boekje in een hoekje? En trouwens, konden ze wel
lezen? Is Artur werkelijk koning geweest? Of hadden de Kelten iets te veel
fantasie’?
Naast de theoretische lessen, waarin deze vragen worden beantwoord, hebben de
leerlingen ook een aantal tekstfragmenten opgenomen uit Ridder metter mouwen,
Roman van Walewein, Walewein en Keie, Lanceloet en het hert met
de witte voet, Ferguut en de Graalkoning.
Je kunt goed zien dat deze website is gemaakt door en voor leerlingen. Artur
treedt op als strip- en filmheld. De leerlingen
kunnen spelletjes doen in een middeleeuws jasje, ze kunnen naar middeleeuwse
muziek luisteren, maar als ze daar genoeg van hebben, kunnen ze op één van de
eigentijdse radiozenders afstemmen. Er is zelfs een knop met de tekst
interactief. Daaronder kunnen de leerlingen hun kennis testen in een
multiple choice quiz. Als echte schoolmeesters raden de makers ‘hun’ leerlingen
aan om eerst de theorie door te nemen alvorens hier aan te beginnen. Verder zijn
er interactieve computerspelletjes waaronder schaken en dammen en de leerlingen
kunnen als een middeleeuwse Robin Hood de pijl en boog hanteren in het
spel Longbow. In Merlin’s Quest ben je echt in Engeland waar je
allerlei Engelstalige opdrachten moet uitvoeren. Je geeft je voornaam en je
woonplaats op, dan ben je in deze Quest een ridder.
Waar zoeken?
WebQuest Search Page |
Op www.webquest.org, staat de WebQuest Search Page met eveneens een groot aantal bruikbare leermiddelen. Meer dan 1500 WebQuests, waarvan de meeste kunnen dienen voor de combinatie taal (Engels) en vak.
WebQuest Boot Rack |
|||||
Math | Computers | Music | Environment | Social Studies | |
Career Education | Art |
Language Arts |
Health |
Physical Education |
Ook bij Social
Studies van het Canadese WebQuest Boot Rack
http://sesd.sk.ca/teacherresource/ss.htm is wel iets nuttigs voor ons
onderwijs te vinden zoals Adam of the Road. Dit is een voorbeeld van een speelse benadering van een
middeleeuws onderwerp, dat door leraar Culb voor zijn leerlingen is ontworpen
met de inleidende tekst:
‘Welcome to the medieval world as portrayed in Elizabeth Janet Gray's novel
Adam of the Road.
You are living in the Middle Ages (950 AD - 1500 AD) in the country of England.
Your home, city, school, activities, clothes and social interactions are vastly
different than anything you are familiar with in your life time. This WebQuest
will take you back in time to learn what your life is like as a young person
growing up in England in the Middle Ages. It will also assist you as you read
Adam of the Road with your class. Using what you learn, write a series of
pen pal letters to someone living in the present.’ Lijkt me goed bruikbaar in de
vaklokalen Engels waar het genoemde boek wordt gelezen en bij Geschiedenis waar
de WebQuest wordt gemaakt.
Als na drie jaar onderwijs hun receptieve woordenschat Engels groot genoeg is,
dan moeten Nederlandse leerlingen dit lesmateriaal aankunnen.
Ook internationale projecten zijn vaak goed geordend terug te vinden en
bieden goed lesmateriaal, zoals de projecten van iEARN, www.iearn.org/projects.
Ze staan in drie groepen ingedeeld in een database zodat bezoekers projecten voor
het eigen vakgebied kunnen opzoeken.
A.
Creative/Language /Arts:
http://www.iearn.org/projects/project_gateway_languages.html
B. Science/Environment/Health/Math/Technology:
http://www.iearn.org/projects/project_gateway_science.html
C.
Social Studies:
http://www.iearn.org/projects/project_gateway_social.html
Een database is er voor de Science Fair Projecten:
|
|
|
|
|
Vakoverstijgend met Engels en vak moet hier toch wel iets bruikbaars zijn te
vinden.
Dit soort databases bestaan er ongetwijfeld ook voor de andere talen.
En bij ons?
In Nederland bestaan bij mijn weten dergelijke databases niet. De database Davindi van Kennisnet
voldoet niet op dit gebied. En ook de Didactobank
www.didactobank.nl laat het afweten. Dat is jammer, want er is op internet
heel veel motiverend lesmateriaal te vinden waarmee leerlingen spelenderwijs en
zelfstandig aan de slag kunnen. Alleen, er moet een instantie komen, die het op
taal, vak en leerjaar in een daarvoor geschikte database zet en die daarna ook
onderhoudt.
©