Het 20 vragenspel
Wie leerlingen eens op een speelse manier woordjes wil laten
leren, laat ze het 20 vragenspel spelen. Ze nemen iets in gedachten, een dier,
een voorwerp, enz. De computer, die meestal vragen beantwoordt, stelt ze nu. Je
vindt het spel in onderstaande talen op:
dit
adres.
|
|
Pensez à un objet et l'intelligence artificielle essaiera
de deviner à quoi vous pensez en posant des questions simples. L'objet que vous
choisissez doit être connu de la plupart des gens et ne jamais être une personne,
un lieu ou une chose spécifique.
Le grand ?, en haut et à droite, est là pour vous aider.
Q1. Est il
Animal,
Végétal,
Minéral,
Autre, ou
Inconnue?
Ik had een hond in gedachten genomen, klikte dus
op animal en kreeg als reactie: 1. .Il est classifié comme
Animal .
Q2. Peut-on le trouver dans une maison? Je krijgt
bij elke vraag de keus uit de volgende antwoorden:
Oui,
Non,
Inconnue,
Non pertinent,
Parfois,
Peut-être,
Probablement,
Douteux,
Généralement,
Cela dépend,
Rarement,
En partie.
Met 17 vragen raadde de computer mijn gedachte! De vragen en
antwoorden worden afgedrukt, zodat de leerlingen die ook kunnen selecteren,
kopiëren en even aan hun docent kunnen laten zien. Lees onderstaand voorbeeld
van beneden naar boven, want zo werkt de database van Q20.
Dit soort spelletjes zijn niet gemaakt met een onderwijsdoel. Dat maakt ze juist interessant voor het onderwijs met name voor het leren van woordjes en het stellen van vragen. Geef leerlingen de opdracht om elke week even een woord door 20Q te laten raden. De uitslag brengen ze geprint ter overhoring mee in de klas, want ze hebben de woordjes al geleerd. Zo bouwen leerlingen individueel aan hun eigen woordenschat.
Feedback van een gebruikster
Inmiddels is mijn hele gezin verslaafd aan
20Q ... Hotze heeft het in het Nederlands gedaan en dochter Heleen (6 in
augustus) heeft, net als ik, de Italiaanse versie uitgeprobeerd. Ze leert niet
alleen nieuwe Italiaanse woorden (hoewel de teksten soms wat houterig zijn,
wellicht half automatisch vertaald, maar goed, spelfouten heb ik nog niet
gevonden), maar haar kennis van de wereld wordt ook groter: ze weet nu
bijvoorbeeld dat kikkers (in de vorm van kikkerbilletjes) ook in restaurants
gegeten worden. Heleen heeft er ondertussen 6 keer mee gespeeld, en in 4 van
de gevallen heeft 20Q haar dier geraden. Ook belangrijk is het idee dat Q20
leert iedere keer dat we met hem/haar (?) spelen. Heleen zei: 'het is een
beetje alsof we zijn meester of juf zijn'...
Wat me is opgevallen is dat 20Q heel sterk is in
specifieke objecten/dieren/planten, maar niet zo goed raad weet met
hyperoniemen: 'aap' is voor hem veel moeilijker te raden dan "oerang oetang".
©