Games
Omhoog

Computergames, nuttig of niet voor het onderwijs?

Computergames zijn er in allerlei soorten. Vechtspelletjes zijn populair bij de jongeren, zoals  te zien bij de firma Monte Christo http://www.montecristogames.com/war-on-terror/en/index.html, maar ook de digitale hangplekken, zoals het populaire Habbo-hotel http://www.habbohotel.nl/ en Second Life http://secondlife.com/.  Games zijn educatief als de speler iets heeft geleerd dat hij daarvoor nog niet wist of als hij spelenderwijs problemen moet oplossen. Het is daarom toe te juichen dat docenten steeds meer hun leerstof met games proberen te verrijken. Daarbij moeten ze de afstand tussen het schools leren en de door de leerlingen gewenste 'fun' zien te overbruggen. Dat kan enerzijds door de leerlingen computerspelen voor te zetten, die als zodanig zonder onderwijsbijbedoeling zijn ontworpen en anderzijds ze een leerzaam spel te geven als alternatief voor een traditionelere manier van leerstofverwerking. Er is onderzoek gedaan naar de educatieve waarde van computerspelen waarvan er steeds meer komen. En leerlingen kunnen ze ook nog zelf ontwerpen.

Wat spelen ze?
Het aantal populaire computerspelen, tegenwoordig bijna allemaal te spelen tegen anderen op internet, moet gigantisch zijn en moeilijk te inventariseren. Computerbladen bespreken regelmatig de nieuwe games. Een zeer populaire is de World of WarCraft http://www.worldofwarcraft.com/burningcrusade/. Het vervolg daarop speelt zich 4 jaar na Warcraft III af in een totaal verwoest Azeroth. Het is een MMORPG, dat wil zeggen een Massive Multiplayer Online Role Playing Game. Er spelen inmiddels vijf miljoen mensen met en tegen elkaar. Laat je Google zoeken naar het spel dan is het gevolg: Resultaten 11 - 20 van circa 62.900.000 voor "World of warcraft"
World of Warcraft heeft een volledige 3D wereld met een real life dag/nacht cycle, compleet met dungeons en grote steden. Zoals bij elke MMORPG betaal je een maandelijks bedrag zodat spellenmaker Blizzard de game kan blijven bijwerken en uiteraard omdat de speler dataverkeer genereert. De meeste spelers wonen in China. Bij sommigen is het spel zo populair dat zij net zolang doorspelen tot zij er aan bezwijken, soms met dodelijke afloop. Zo meldt de online nieuwsbrief Webwereld van 21 november 2005: 'de maker van het populaire online computerspel World of Warcraft (WoW) is in China aangeklaagd door ouders die hun kind hebben verloren. Volgens de Chinese ouders heeft hun 13-jarige zoon een scène uit het spel nagespeeld en is hij zo zijn dood tegemoet gesprongen. De ouders worden vertegenwoordigd door een pressiegroep tegen internetverslaving. Deze groep heeft met 63 ouders gesproken over het aanklagen van Blizzard'.
Dat het spel inderdaad verslavend is lees je in verschillende forums die aan spelen zijn gewijd. Eén jongen schrijft zelfs: 'ik kom niet eens meer aan sex toe'.
Wat leerlingen van dit soort spelen leren, zal wel niet te achterhalen zijn. Maar de spelteksten zijn in het Engels, dus dat is dan wel weer mooi meegenomen. Maar er zijn er ook die versies hebben in de andere schooltalen. Docenten kunnen er daardoor een educatieve draai aan geven door spelgrage leerlingen er een demonstratie van te laten geven voor de klas. 

Gothic 3
Dit spel heeft ook een Duitse versie: Herzlich Willkommen auf der offiziellen Website zum PC-Rollenspiel Gothic 3 http://www.piranha-bytes.com/gothic3/.
Ganz oben auf der Seite prangt der Schriftzug Teaser Page, was soviel bedeutet wie 'verlockender Appetitanreger'. Der Launch der eigentlichen Gothic 3 Homepage wird zwar auch nicht mehr lange auf sich warten lassen, aber auf dieser Seite sowie auf den verlinkten Fanseiten und Foren kannst du dich schon jetzt über Gothic 3 informieren. Obwohl bis zum Release des Spiels noch einige Tage ins Land ziehen werden, ist in den Diskussionsforen schon jetzt die Hölle los. Wenn du Lust hast, dich mit anderen Gothic-Spielern über Gothic 3 oder die Vorgängerspiele zu unterhalten, solltest du unbedingt einem der Links im Community-Bereich folgen. Wir von Piranha Bytes pflegen diese Internetseite selbst, was zwei Konsequenzen zur Folge hat: Erstens bekommst du alle Informationen garantiert aus erster Hand, und zweitens kann es passieren, dass sich mal ein paar Tage nichts tut. Wir entwickeln schließlich gerade mit Hochdruck das Spiel Gothic 3 und können deshalb nicht so häufig Updates nachschieben, wie wir es eigentlich gern tun würden.
Falls du dich eher zufällig auf diese Seite verirrt hast, solltest du dich schnell über das 3D-Fantasy-Rollenspiel Gothic 3 informieren und dir die Bilder in der Galerie ansehen.
Viel Spaß beim Surfen

The Guild 2 kan in het Frans

Europe, 1400 – La dernière Croisade, qui a commencé il y a 6 ans, s'est terminée par une horrible défaite après l'échec des Croisés devant Nikopolis, lorsque les armées d'Osman et des Serbes les attaquèrent. Le rêve de reconquête de Jérusalem est oublié et les puissances européennes savent que dans les siècles à venir, elles seront forcées de se défendre contre les forces d'Osman, qui ont plusieurs avant-postes en Europe de l'Est. L'Eglise catholique romaine est dévastée par les disputes et les intrigues, et des soulèvements sont à prévoir. Dans le même temps, les anciennes barrières entre citoyens et aristocrates s'effondrent. Par leurs relations, leur chance et leur fortune, les marchands et les artisans de la bourgeoisie atteignent les sphères du pouvoir. L'heure est venue où les rois et les dirigeants dépendent de l'or de la bourgeoisie, et ils sont prêts à en assumer les conséquences... Voici le monde médiéval dans lequel vous allez entrer, dans votre lutte pour asseoir votre propre dynastie !

Paraworld
Paraworld is een interessant spel: te vinden op http://www.paraworld.com/. Het is geschikt voor het mvto, omdat het beschikbaar is in vier talen, waarin je de inleiding met een klik kunt beluisteren:  EN   DE   FR   IT, maar lezen kan ook, in het Frans bijvoorbeeld. Vanwege het feit dat het spel zich afspeelt in de préhistorie en rijk gevuld is met de toentertijd levende mensen en dieren, lijkt vakoverstijging met een moderne vreemde taal, zaakvakken en biologie tot de mogelijkheden behoren.

15.09.2006 ParaWorld : c'est pour aujourd'hui !

SUNFLOWERS annonce aujourd'hui la sortie du jeu de stratégie et de construction en temps réel que l'on attendait tant : ParaWorld. Ce jeu a déjà reçu les meilleures récompenses et les notes les plus brillantes auprès des grands critiques de jeux Gamestar et PC Games. Il a même été élu jeu du mois par Computer Bild Spiele et PC Games Hardware. Les fans peuvent désormais se le procurer pour 49,90 € (prix recommandé) et en découvrir toute l'étendue.

ParaWorld a été développé dès sa conception dans une optique de qualité absolue et dans l'objectif de réussir sur les marchés étrangers. Ceci explique également que l'introduction du jeu soit aussi époustouflante. Elle a été produite par la société américaine Pendulum Studios.
Avant la sortie du jeu, ParaWorld faisait déjà du bruit sur la scène e-sport et dans la communauté des joueurs. Comme un cycle de vie plus long est à prévoir pour ce jeu de stratégie en temps réel dans le cadre des tournois et des parties en multijoueur, la Communauté recevra tout le soutien de SUNFLOWERS et du développeur SEK : un kit de développement logiciel avec un éditeur de niveaux intégré sera disponible gratuitement en téléchargement une semaine après la sortie de ParaWorld sur paraworld.com et myskulls.com. Ainsi, les joueurs pourront élaborer leur propre contenu pour ParaWorld.

ParaWorld est un STR (jeu Stratégie Temps Réel) en 3D propulsant le joueur dans un monde parallèle préhistorique, riche en peuplades exotiques et en dinosaures impressionnants de puissance. En plus du scénario novateur et des graphismes sensationnels, le véritable atout de ParaWorld est son système "Army Controller" (Contrôle des armées). Il vous permet de diriger de façon centralisée et confortable le déplacement de vos unités ainsi que le développement des peuples. Ceci offre de nouvelles dimensions au niveau des aperçus et des commandes des jeux de stratégie en temps réel.

Supercolombine Massacre
Het computerspel Supercolombine Massacre is gebaseerd op de realiteit. De speler kan namelijk het bloedbad op een middelbare school in het Amerikaanse Littleton in Colorado uit 1999 virtueel naspelen. Het was het favoriete computerspel van Kimveer Gill (25) die in september 2006 dit spel in praktijk bracht en het vuur opende op het Dawson College in Montreal met één dode en 20 gewonden tot gevolg. Scholen hebben er dus belang bij om games waarin de speler alleen met geweld kan overleven, van de schoolcomputers te weren en de ouders op hun verantwoordelijkheid dienaangaande te wijzen.

War on terror (http://www.waronterrortheboardgame.com/)

Secure the oil. Build your empire. Fund & fight terrorism. A family game for 2-6 players.War on terror wordt aangeprezen als een familiespel. De spelers vechten tegen elkaar als terroristen en hun bestrijders. Daarbij is alles geoorloofd tot het gebruik van atoomwapens toe. It's got suicide bombers, political kidnaps and intercontinental war. It's got filthy propaganda, rampant paranoia and secret treaties ...
De ontwerpers van dit spel hebben zich ingeleefd in terroristen en hun bestrijders en uiten enig begrip voor de terroristen: If terrorism is an act of political violence, then surely the War on Terror is one form of political violence to wipe out another.
Op de website waar het spel wordt aangeprezen, is veel documentatie opgenomen. Daaruit blijkt wel dat de Amerikaanse ontwerpers geen volgelingen zijn van hun president:

"You're Either With Us or Against Us"statesman, orator and most powerful man in the world: George W Bush

Ever since George W. Bush reduced one of the most complex era-defining issues of the day into a glib distillation of two sides, things have taken a bizarre turn for the worse.
En de ontwerpers besluiten: We're forced to conclude that terrorism is one of the few truly taboo subjects of today. Of course, you can talk about terrorism, but you have to take the appropriate stance, or you're a traitor.

Het spel heeft geen educatieve bijbedoelingen, maar lijkt me wel bruikbaar in de vaklokalen Engels en zaakvakken. Eerst spelen en dan discussiëren, bij voorkeur in de doeltaal: Engels. 

Nu ook via tv
Het eerste televisieprogramma over games is in september 2006 verschenen. Als je goed luistert naar de redactie, dan genieten ze zeer van spelen waarin zoveel mogelijk tegenstanders aan flarden worden geschoten of met auto en al worden opgeblazen. Maar racen met sportauto's, zoals dat op circuits gebeurt, kan virtueel nu ook in steden en dorpen. Het overrijden van een  voetganger behoort tot de normale spelrisico's. Het programma is te zien op: http://www.webwereld.nl/cebit/index.php?id=63&bitrate=384&ref=gamez&test=true.


Starship Titanic
Spreken over games in de doeltaal, zoals een interview met een ontwerper daarvan, is uiteraard bruikbaar in het mvto, zoals dit Interview met Douglas Adams (Youtube) over Starship Titanic te vinden op de website van You tube: http://www.youtube.com/watch?v=tsw74Alhclo&eurl=
 

Dossier 'gaming'
Er bestaat onderzoek naar het nut van games voor het onderwijs, zo blijkt uit het Dossier 'gaming', verschenen in Edusite, de nieuwsbrief van de Stichting Surf: http://www.edusite.nl/edusite/gaming?batchnr=0. De bezoeker vindt er conferenties en studiedagen gewijd aan games. Zo werd de  ALT Spring Conferentie (Association for Learning Technolog) van begin april 2006 afgesloten door Professor Angela McFarlane van de Universiteit van Bristol. 'Haar lezing ging over game communities en met name het fenomeen fan production: spelers creëren, geïnspireerd door een computerspel, gedichten, novellen, muziekstukken of grafische hoogstandjes. De werken worden op een forum gezet, waar spontaan door anderen gereageerd wordt met complimenten of opbouwende kritiek. 'De droom van elke docent', zo meent McFarlane. De kern van haar pleidooi is dan ook goed te kijken naar deze communities, waar geleerd wordt door te produceren, feedback te krijgen en weer te produceren. Het is deze iteratieve manier van werken die volgens McFarlane in het huidige onderwijs ontbreekt: na een kladversie moet de definitieve versie geschreven worden en daarmee is de kous af'.
Op dezelfde ALT Spring conferentie laat Igor Mayer, docent aan de TU Delft bij de opleiding Technology Policy Management, een fragment uit Star Trek zien en betoogt dat middels een zogenaamd Holodeck de Star Trekkers een virtuele wereld betreden, waarin zij volledig vrij zijn in hun handelen en zo zelf de loop der dingen beïnvloeden. Het is die totale onderdompeling die volgens Mayer het gebruik van games in het onderwijs zo zinvol maakt. Aan de hand van voorbeelden bespreekt hij de voordelen van serious games, zoals educatieve spellen ook wel genoemd worden als tegenstelling tot de ter verstrooiing dienende spelen. Er is een groeiende stroom onderzoeken naar de invloed van gamen op leerprestaties. Uit een serie cognitietests van de psychologe Ellen Bialystok van de Canadese York University blijkt dat gamers beter in staat zijn irrelevante informatie buiten te sluiten dan hun niet-gamende tegenhangers. Desondanks is professor Bialystok niet erg enthousiast over video-games omdat de gewelddadige variant daarvan kinderen kan aanzetten tot geweld en afhouden van serieuzere bezigheden.
Brenda Peeters van de Edusite redactie citeert in de nieuwsbrief van 17/01/2006 een onderzoek van de BBC. Daarin staat dat
eenderde van de ondervraagde leraren al gebruikmaakt van games tijdens hun lessen en dat meer dan de helft denkt dit in de toekomst te gaan doen.
Een onderzoek dat deel uitmaakt van het project Teaching with Games, laat zien dat het spelen van computerspellen leerlingen motiveert. Bij het onderzoek, dat is uitgevoerd door Nesta Futurelab en spelletjesmaker Electronic Arts, waren duizend leraren in Engeland en Wales betrokken. Het spelen van computerspellen is goed voor de ontwikkeling van het kind, denken de leraren. Volgens 91 procent van hen stimuleren games de motorieke en cognitieve vaardigheden van leerlingen. Ook het vergaren van specifieke kennis en het leren nadenken wordt als een groot voordeel gezien. Als negatief effect noemt tweederde van de leraren de antisociale gevolgen van games. De computerspellen bevestigen bijvoorbeeld stereotypen door de manier waarop vrouwen en verschillende nationaliteiten worden afgebeeld.

My name is Jesper Juul, and I am a
ludologist. This is my blog on game
research and other important things.



 

Drie jaar geleden vond het eerste grote internationale congres over onderzoek naar computerspelletjes plaats. Het was georganiseerd door de afdeling Nieuwe Media en Digitale Cultuur van de Universiteit van Utrecht.
Een van de sprekers was Jesper Juul, game ontwerper en prominent onderzoeker binnen Ludology. Dit is een tamelijk nieuwe discipline die spellen en specifieke computergames bestudeert. Daarnaast is hij oprichter van het eerste internationale centrum voor game-onderzoek in Denemarken. Om dat game-onderzoek wereldwijd als een aparte discipline neer te zetten, is de digital Games Research Association  DiGRA opgericht. In 2007 vindt in Tokio het volgende congres plaats.

Onderwijsdagen 2005
De onderwijsdagen 2005, georganiseerd door de Stichting Surf waren gewijd aan games in het onderwijs. In Edusite van 17 november 2005 doet de redactie verslag van deze dagen onder de titel: De noodzaak van games in het onderwijs: 'Generatiekloof is groter dan ooit'. De redactie citeert key note-speaker Prensky. Deze Amerikaanse onderwijsgoeroe voert zichzelf op als de persoon die als eerste signaleerde dat games iets voor het onderwijs kunnen betekenen. Hij schreef er een boek over met de veelzeggende titel: Digital Game-Based Learning  http://www.marcprensky.com/dgbl/default.asp. Prensky: 'Uitgangspunt van deze manier van leren is het oplossen van problemen. Mensen uit het onderwijs vinden het maken van games echter te duur en te moeilijk. Ze vergeten dat de essentie van een goede game niet wordt gevormd door de graphics, maar door het idee erachter. Een probleem van de games voor het onderwijs op dit moment is dat het plezier-element vergeten is'. De grootste uitdaging, zo vindt ook een andere onderzoeker, is het leren met de fun te combineren.
Dit is ongetwijfeld één van de vragen waarover de nieuwe community Games2learn zich gaat buigen. Deze community werd gelanceerd op de onderwijsdagen (zie bericht EduSite). Volgens Erik Saaman, projectleider gaming bij initiatiefnemer SURFnet, staat gaming in het onderwijs op dit moment nog in de kinderschoenen. Zoals Prensky zei: 'we lopen enorm achter in het uitbuiten van de mogelijkheden.' Dat gat willen wij vullen.

Games in het onderwijs: niet het spel maar de leraar maakt het verschil
(Bron: nieuwsbrief ict op school van 11 oktober 2006)
De introductie van games in het onderwijs zal het leren voor leerlingen niet op slag aantrekkelijker of leuker maken. Onderzoek naar het gebruik van games op Engelse scholen laat zien dat de kwaliteit van de leraar een sleutelrol vervult.
http://www.ictopschool.net/onderzoek/nieuws/Nieuwsbericht.2006-10-11.5820

Unlimited learning: Computer and video games in the learning landscape (Elspa)
http://www.elspa.com/assets/files/u/unlimitedlearningtheroleofcomputerandvideogamesint_344.pdf. Zeer interessante nota met voorbeelden van niet met een  pedagogisch doel ontwikkelde computer- en videospelen, maar die leraren wel als zodanig in de klas gebruiken. Dit is het voorwoord van de nota:

Imagine a time when, instead of reading about city planning in geography textbooks, children play SimCity™. When, instead of sitting with textbooks and tapes, learners of Spanish participate in online games with players in Spain. When, instead of listening to descriptions of professional practice, nurses, lawyers and social workers are able to engage in complex simulations of real life tasks. When, instead of GCSEs, NVQs and even degrees, a learner can claim that having reached the ‘boss’ level of a computer game is evidence enough of applying theory and understanding practice. It may sound outlandish, but there is an increasing consensus that computer games should be taken seriously as both learning and assessment tools. In fact, Henry Jenkins of MIT describes computer games as ‘the most powerful learning technology of our age’. In order to fully exploit this potential, we need to think creatively about what education and gaming might look like in the future. We need to acknowledge that changes to assessment techniques and the curriculum might be required. We need to acknowledge that the games industry has to develop its reputation beyond its sometimes perceived obsession with first-person-shoot-outs and explore the wider and more complex realms of human activity. We need to acknowledge that new ways of working and whole new forms of collaboration will be required between our entertainment and education sectors, and that this in turn may require new economic and commercial models to be developed. Finally, we need to work closely with learners and games players, and involve them in the conversation about how best to develop compelling new learning resources. This report is an important step in beginning the challenging and exciting process of developing potentially powerful new partnerships between the games industry and education. I hope that it will serve to provoke new thinking, action and alliances.
Lord Puttnam of Queensgate, CBE President of UNICEF UK September 2006

Voorbeelden entertainmentgames in het onderwijs
Margreet van den Berg heeft in 2005-2006 de wedstrijd Make-a-Game opgezet waarin leerlingen uit het VO uitgedaagd worden in teamverband een educatieve game te bouwen. Zij staat aan de wieg van de community Games2Learn waar geïnteresseerden in games en onderwijs elkaar ontmoeten.
In haar blog van donderdag, september 21, 2006 geeft ze enkele voorbeelden van entertainmentgames in het onderwijs. Ze schrijft: afbeelding Myst'Op de site van John Kirriemuir zag ik een aantal voorbeelden van het gebruik van commerciële games in het onderwijs. Ik was helemaal enthousiast daarover, omdat het bewijst dat niet alleen speciaal daarvoor ontworpen games bruikbaar zijn in het onderwijs, maar dat van de gewone entertainment games erg veel te leren is. Ik denk dat de manier waarop de games in deze voorbeelden gebruikt worden, als inspiratie kan dienen voor docenten hier in Nederland, dus ik zal op mijn eigen manier (een snufje van John Kirriemuir en een snufje van mij) de voorbeelden hier noemen'.

Zoo Tycoon
'De spelers moeten een dierentuin inrichten en zorgen dat er voldoende mensen komen zodat de dierentuin rendabel is. Een docente van een basisschool in Engeland gebruikt dit spel als een soort discussie-tool. Ze speelt het spel met de hele klas via een groot scherm. De klas bespreekt steeds welke besluiten genomen moeten worden: moet er geïnvesteerd worden in extra dieren of moeten er eerst nieuwe hekken komen? En hoe moet de ruimte ingedeeld worden? Het spel wordt een aantal keer per week, maar steeds gedurende korte tijd gespeeld (ca.15 minuten per keer). Wat ze ervan leren? Onder andere discussiëren en samenwerken, wiskundige begrippen en een strategie op de langere termijn uitstippelen'.
Hier http://zootycoon.com/regionalselector.htm?lang=clear kun je een keus maken uit de gewenste taal:

De docent Duits bijvoorbeeld installeert op een paar schoolcomputers Zoo Tycoon in zijn taal en kan dan eventueel vakoverstijgend met biologie en economie het spel aan zijn leerlingen voorleggen. Het belangrijkste doel: presentaties, discussie enzovoort in de doeltaal. Het spel fungeert, net zoals een tekst, alleen maar als content. Begrijpen de leerlingen iets niet, dan schakelen ze even over naar de Nederlandse versie.

The role of COTS in decision-making

COTS staat voor: Commercial off-the-shelf software or hardware products, which are ready-made and available for sale ... Retrieved from " http://en.wikipedia.org/wiki/COTS "

Joy Thompson St Nicholas School, Yorkshire Project: using Zoo Tycoon to facilitate group decision-making Audience: Ages 9–11 ‘I’ve been using Zoo Tycoon with a Years 5 and 6 group of about a dozen who score less than level 2 in maths. These are a group of special needs children (two of whom have significant behavioural difficulties), who have trouble cooperating and concentrating for any length of time. ‘I use the game a few times a week with a data projector and PC for maybe 15 minutes of a lesson. I hold the (radio) mouse and pass it round as required. I use it as a discussion ‘tool’, a sort of playing by committee. We discuss what we can afford to put in the zoo, how much fencing, terrain etc. We’ve been playing a couple of weeks; so far a giraffe escaped because we didn’t get the right sort of fencing (false economy) and we’ve had two baby penguins because we’ve lavished loads of money on them. ‘Fun aside, playing the game together calls for lots of cooperation, taking turns, strategic planning and talking. I believe in maths terms it comes under the national numeracy unit ‘money and real-life problems’.’

Myst and of ages: http://www.mystrevelation.com/teaser/uk/
Van dit spel bestaat alleen een Engelse versie. Margreet van den Berg: 'Tim Rylands gebruikt Myst om zijn leerlingen (10 en 11 jaar) te inspireren tot verhalen vertellen en schrijven, luisteren en observeren. Klik hier als je een interview met Tim wilt bekijken'. Deze werkwijze zou navolging moeten vinden in het vaklokaal Engels.

Tim Rylands – Winner of the 2005 Becta ICT in Practice, Award: Primary, Chew Magna Primary, School Project: using Myst for literacy and creative writing. Audience: Key Stage 2 (Ages 7–11)
Tim Rylands uses the games in the Myst series as a stimulus for discussion, to develop speaking and listening skills, to inspire children’s descriptive writing and as a way of improving all-around confidence in language work. The games are not designed for use in education but their incredible cross between reality and fantasy make them ideal as a stimulus for all kinds of creative work. He projects them onto a whiteboard and sits with his students as they explore together. They ‘walk’ through the environments, describing the sights and sounds in the games. Rylands observes that they need very little encouragement. Even the most reluctant writers seem to consider it an experience worthy of recording.‘Myst has made my writing more descriptive and has got me thinking about the difference senses I could write about, like what things feel like or what they smell like, and what sounds I can hear,’ explains Catriona, one of Rylands’ students. ‘It has made me understand how to balance quality and quantity,’ she says.In addition to the language work, Rylands and his students also compose music to accompany their ‘walks’ and artwork to record their travels.‘I have seen a very big increase in children’s literacy skills in particular,’ he says. ‘As the ‘ages’ have been written into existence, it makes the power of writing very obvious and books ‘cool’.’ ‘The most difficult thing about using Myst at first was having to make decisions as a group to solve the problems,’ says Catriona. ‘We needed to learn a lot of negotiation skills so that we could work our way towards the solutions together,’ she observes. ‘It’s fun to talk about where you have got up to in the game and how to solve different problems.’

Who wants to be a millionaire?
Hiervan is alleen een Engelstalige versie beschikbaar. Het is een spel dat de kinderen wel kennen van de televisie. Margreet van den Berg citeert een artikel waarin James Cochran van de Louisiana Technical University enkele mogelijkheden voor gebruik in de klas bespreekt.

Battle of Austerlitz
Naar aanleiding van dit spel verwijst Margreet van den Berg naar de studiedag georganiseerd door de Vereniging voor Geschiedenis en Informatica http://www.vgi-online.nl/ in samenwerking met de Stichting voor de Nederlandse Archeologie. De studiedag was gewijd aan Games en Geschiedenis. Het verslag hiervan vindt ze interessant en de lezingen zijn te downloaden:

- Geschiedenis in games & evaluatie ochtend workshop (pdf, 193Kb), door Luuk Schreven
- Wat doet de jongen achter de computer, spelen of leren? (pdf, 150Kb), door Connie Veugen
- Rome: Total War. Authenticiteit versus amusement (pdf, 156Kb), door Sander van Dorst
- Wat valt er nou te leren aan een computerspelletje? (pdf, 2Mb), door Jeroen van der Vliet
- Truth and Beauty. Balancing Entertainment and Authenticity in Historical Game Development (pdf, 69Kb), door Iain Howe

Zie ook de volgende artikelen:
- NRC Handelsblad van 10 april 2006: Gamer leeft zich uit op historisch toneel vol fouten
- Game Today van 5 april 2006: Games geschikt als educatief leermiddel?
- geschiedenis.nl van 1 april 2006: Game Over

Core Skills and a Good Game Plan!

Screenshot showing the log in page of a computer game

Using game-based learning can be a way of motivating young people and helping them to develop problem-solving skills. Kath Squire, Development Officer for National Qualifications, visited the University of Abertay Dundee and Carnoustie High School to find out how innovative software developed by Scottish undergraduates is being used in the classroom to support core skills. The young software developers themselves provide a role model of entrepreneurship in action and have taken 'enterprise in education' a long way.
http://www.ltscotland.org.uk/nq/sharingpractice/sharingpracticeatoz/gameplan.asp

TPLD (Team Play Learning Dynamics)
'We have devised our futuristic scenario to demonstrate that Eduteams can create a fun and engaging environment in which pupils aged between 11 and 18 can more easily learn these skills.' TPLD has spent 18 months developing the Eduteams software, employing technology graduates and psychology experts to produce a fully interactive system that is easy to use, even by those with little or no previous computer experience. Matt explained: 'Eduteams integrates theories of computer games design and the psychology of learning, and can be a very useful support to traditional classroom-based learning in motivating pupils and keeping their interest' (http://www.abertay.ac.uk/News/NewsDetails.cfm?NewsID=516)

De ontwikkeling van leer- en simulatiespelen
Naast de grote markt voor behendigheidsspelen met veel moord en doodslag is het serieuzere spel in opkomst. Daarmee oefenen  de spelers met een vorm van  probleem oplossend leren, zoals simulatiespelen.
Een firma als Vstep heeft voor bedrijven en organisaties al meer dan 30 serieuze simulatiespelen ontworpen. Daarmee krijgen de spelers een training in het snel overzien van een situatie, meteen de daarbij horende beslissing te nemen en de daarop gebaseerde actie te ondernemen. De spelers zien daarna meteen de gevolgen van hun beslissing en acties. Er zijn op deze wijze simulatiespelen ontworpen voor allerlei organisaties zoals de brandweer en helikopterpiloten, die op een virtueel helideck moeten leren landen in allerlei gevaarlijke scenario's. In tegenstelling tot het traditionele leerboek, zien de spelers nu meteen de gevolgen van hun handelen.

Wat weten we over...Computersimulaties in het VO?
Dat is de titel van een brochure uitgegeven door Kennisrotonde en gepubliceerd op de website van ict op school: (http://www.ictopschool.net/kennis/publicaties/uitgaven/wat_weten_we_over_computersimulaties/document).
Wat zijn computersimulaties?
Een computersimulatie bevat een nabootsing van (een deel van) de werkelijkheid. Deze werkelijkheid kan uit veel domeinen afkomstig zijn: bijvoorbeeld economie, natuurkunde, scheikunde, biologie, psychologie, geneeskunde enz. enz.
Computersimulaties en gerelateerde vormen van ICT. Games en adventures
Games
bevatten net als simulaties een onderliggend model waarmee leerlingen interactief kunnen werken. Games verschillen van simulaties in die zin dat in games een bepaalde toestand bereikt moet worden en in simulaties het belangrijkste doel is om de onderliggende principes van het simulatiemodel te ontdekken. Daarnaast hebben games vaak een competitie-element, een verrassingselement, en heeft de speler maar een beperkt aantal resources (geld, levens) tot zijn beschikking. Het gevolg zal zijn dat in games leerlingen veelal meer intuïtieve kennis zullen ontwikkelen en in simulaties naast intuïtieve kennis ook meer expliciete kennis. Een en ander hangt uiteraard ook samen met de vraag of leerlingen extra cognitive tools krijgen, bijvoorbeeld om goed te reflecteren. In adventures beleven leerlingen avonturen in virtuele werelden (bijvoorbeeld het oude Egypte) en moeten zij allerlei opdrachten uitvoeren waarin zij kennis vergaren (Leemkuil & de Jong, 2004).

Newsgaming
Videogames zijn traditioneel gericht op een fantasiewereld met veel schietgeweld. Newsgaming www.newsgaming.com speelt zich af in de realiteit van elke dag en biedt spelen gebaseerd op nieuwsfeiten. De makers willen ons met hun nog experimentele games laten nadenken over wat er in de wereld aan de hand is. Ze geloven niet in objectieve journalistiek en beogen de spelers aan te zetten tot kritisch denken. Ze zijn begonnen met twee spelen. De titels zijn veelzeggend: Madrid
en September 12th. Ze zeggen Madrid te hebben ontworpen als eerbetoon aan de slachtoffers van terrorisme. De speler hoeft alleen maar kaarsjes aan te steken, actie waaraan geen einde komt. In September 12th zie je geen enkele terroristische activiteit. Er lopen alleen maar mensen door de straten. Je kunt op ze schieten, ook op hun huizen, maar je kunt het ook niet doen. Schieten heeft trouwens geen enkele zin, want het aantal door de straten hollende mensjes neemt niet af, ook al heb je er een stel van gedood..De makers zeggen er zelf van: We decided to focus this particular piece on The War on Terror’s civilian casualties since it is a subject that has not been treated in videogames yet. We assumed that our players are intelligent enough to realize that any form of terrorism is always despicable.

          

Ik denk dat de ontwerpers van deze games de aantrekkingskracht van schieten op alles wat beweegt onderschatten. Dat is dus bij uitstek een reden om September 12th de leerlingen voor te zetten. Als ze een tijdje geschoten hebben op burgers en vermeende terroristen en merken dat ze niet kunnen winnen en ook geen score te zien krijgen, is het tijd voor een inleidend klassengesprek over de absurditeit van onze leefwereld. Er zullen zeker leerlingen zijn die in staat zijn om een spel te ontwerpen waarin de  tegenstelling tussen de arme en rijke wereld aan de orde komt en de eeuwige verliezers de winnaars worden. Daarom mag Newsgaming in deze lijst niet ontbreken.

De VN
Het Wereld Voedsel Programma van de Verenigde Naties heeft naast allerlei aanbevolen projecten waarin informatie wordt gegeven en verwerkt over behoeftige volken, ook nog een spelprogramma ontwikkeld http://www.food-force.com/index.php/game/missions/. In dit spel moet je het eiland Sheylan redden van de hongerdood en van de  burgeroorlog. Daartoe krijg je de kans in zes missies. Je zit in een team van het
World Food Programme en moet helpen miljoenen hongerige mensen te voeden. Er zijn zes missies:

MISSION 1: AIR SURVEILLANCE



 

 

 

 

 

 

Het eiland heeft te leiden onder droogte en burgeroorlog. Het klinkt bekend! De speler begint als helikopterpiloot. Zijn eerste taak is het lokaliseren vanuit de lucht waar de hongerigen zich bevinden. Vervolgens moeten de hulpverleners de snelste route zien te vinden om de voedselpakketten bij ze te krijgen. De race tegen de klok is begonnen.

MISSION 2: ENERGY PACS

Energy Pacs

Alvorens te kunnen beginnen met de voedseldroppings moet de speler ziet uit te zoeken wat voor soort voeding voor dit gebied nodig is. De voedingsexpert Joe Zaki komt de speler bij deze missie te hulp om een voedzaam en uitgebalanceerd dieet voor de uitgeputte bevolking samen te stellen. Joe berekent ook de kosten voor je: 30 dollarcent per persoon per maaltijd.

MISSION 3: AIR DROP

Air Drop

Carlos Sanchez, manager of WFP’s crack A.L.I.T.E. emergency team begeleidt de speler bij deze missie. De droppings moeten accuraat zijn zonder risico voor de mensen.

MISSION 4: LOCATE AND DISPATCH

Locate and Dispatch

In dit deel ontmoet de speler Miles, directeur van de afdeling inkoop van het WFP. Hij help bij het kopen en aanleggen van voorraden voor minstens een half jaar.

MISSION 5: FOOD Run

Food Run

In missie 5 is de speler verantwoordelijk voor het konvooi trucks dat onder moeilijke omstandigheden voedselpakketten moet brengen in onherbergzame streken waar eerst wegen en bruggen moeten worden hersteld. Ook nu weer hulp en wel van Rachel Scott, the Food Force logistics officer. Zij is ook nodig om te helpen onderhandelen met de rebellen.

MISSION 6: FUTURE FARMING

Future Farming

Na de eerste voedselhulp begint het WFP aan de lange termijnoplossing. Met hulp van Joe Zaki die afkomstig is van Sheylan, moet de speler allerlei programma's opzetten zoals het verbouwen van voedsel, de schoolvoeding, voeding voor werk en hiv/aids preventie. Het doel van deze programma's is de bevolking te leren zelf voor voedsel te zorgen en de infrastructuur van het land weer op orde te brengen. Als dat is gelukt zijn alle missies afgerond. Alle handelingen zijn uitgevoerd in het Engels, dus vanuit dat vaklokaal kunnen de operaties starten in de hoop dat deze missies ook overslaan naar vakken als aardrijkskunde, biologie en economie. De confrontatie met de dagelijkse werkelijkheid van een land in oorlog en hongersnood, de hulp die leerlingen de lijdende burgers in levensechte simulaties moeten bieden, heeft naar mijn gevoel meer waarde dan de kennis opgedaan uit het leerboek.

Nog meer bruikbare games
Een overzicht van populaire computerspelletjes in het voortgezet onderwijs is te vinden op http://www.games2learn.nl/wiki/Games-VO. Het is een Wiki, dus kunnen docenten die een leerzaam spel voor hun vak hebben gemaakt of gevonden, deze aan de lijst toevoegen. Er zijn nog weinig vakken aangemeld.

Vakken voortgezet onderwijs

Elke geplaatste wiki moet voldoen aan een aantal vooraf vastgestelde inhoudelijke eisen:

  1. Korte omschrijving
  2. Leverancier/uitgever
  3. Systeemvereisten
  4. Versie
  5. Platform
  6. Kosten
  7. Single-player/multi-player
  8. Leeftijd van de doelgroep van de game
  9. Doorlooptijd en/of studiebelasting
  10. 1Overzicht van extra ondersteuning bij de game
  11. Taal
  12. Doelgroep
  13. Doelstelling (vakken/competenties)
  14. Opmerkingen
  15. Gebruikservaringen van docenten en van leerlingen/studenten

De aangemelde spelen
Bij Klassieke talen had iemand kennelijk alleen het vak aangemeld, maar daar nog geen spel ingezet, getuige de mededeling: There are 0 articles in this category.

Kunst en Cultuur
Wie Kunst en Cultuur geeft, kan zijn leerlingen leerzaam laten spelen. Er zijn er inmiddels zes geplaatst. De verplichte korte omschrijving moet de leerling zin geven om aan het spel te beginnen. Dat is zeker het geval bij de volgende onderwerpen:

  1. In opdracht van museum Boymans van Beuningen maakte Ranj een spel gebaseerd op het werk van de laatmiddeleeuwse schilder Jheronimus Bosch. In het spel wordt de speler uitgedaagd de hemel zonder zondigen te bereiken. Wat natuurlijk onmogelijk is. Het spel maakte onderdeel uit van de website (http://www.boschuniverse.com/) bij een grote Bosch expositie in museum Boymans van Beuningen in 2001.
  2. Heb jij wel eens een camera bediend, een acteur belicht of een script geschreven? Heb je wel eens een film geregisseerd of gemonteerd? Weet jij eigenlijk hoe stunts en special effects worden gemaakt? Weet jij wanneer de eerste film is gemaakt? En weet jij hoe geluid wordt opgenomen? Speel Mov(i)e up en ga de uitdaging aan. Voer opdrachten uit, bekijk filmfragmenten en verdien bergen geld. Maak je carrière met je eigen film!
  3. Historisch museum Het Schielandshuis was in 2004 het startpunt van de Codex Kodanski, een spannend op locatie gebaseerd hoorspel in het centrum van Rotterdam. Lopend door de stad hoort de speler de stem van de hoofdpersoon in zijn hoofd, de dwangmatige en paranoïde Kodanski. Met behulp van een koptelefoon en hightech navigatieapparatuur (GPS en PDA’s) krijgt de speler toegang tot een heel andere stad, verborgen achter de zichtbare. Feiten, fictie, stadsgeschiedenis en statistische gegevens vermengen zich tot een spannend verhaal over en door de stad.
  4. Hoewel in het Engels aangekondigd, is het spel in het Nederlands: Waag Society is developing a 'mobile learning game' pilot together with IVKO, part of the Montessori comprehensive school in Amsterdam. It's a citygame using mobile phones and GPS-technology for students in the age of 11-12 (so called HAVO+MAVO basic curriculum). It is a research pilot examining whether it's possible to provide a technology supported educational location-based experience. In the Frequency 1550 mobile game, students will be transported to the medieval Amsterdam of 1550 via a medium that's familiar to this agegroup: the mobile phone. The pilot will take place in 2005 from 7 to 9 February and is supported by KPN Mobile's UMTS network.
Mens en Maatschappij
Voor dit profiel staan 14 games gemeld. Daarvan springen in het oog:
  1. Voor geschiedenis en engelstalig, zodat twee vakken van het spel profiteren:
    Age of Mythology
    met expansion pack The Conquerors
    Age of Empires II (the Age of Kings)
    met expansion pack The Conquerors
    Age of Empires III
    De speler moet overleven in verschillende tijdvakken. In de games komen verschillende volken aan bod, de speler maakt kennis met een groot aantal goden uit de Griekse en Romeinse oudheid. Lees meer over Age of Empires III in Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Age_of_Empires_III.
  2. Voor economie en handel staat in de lijst: Bizzkidz Educatieve Simulaties voor vmbo, havo, vwo te vinden op http://www.bizzgames.nl/. In de omschrijving van het spel staat het volgende: 'Met de Bizzgames simulaties komen uw leerlingen op een leuke, laagdrempelige en risicoloze manier in aanraking met verschillende aspecten van ondernemen. In vier ronden wordt een educatieve internetcompetitie gespeeld, waarbij drie à vier leerlingen het managementteam vormen van een fictieve onderneming. Hierdoor maken zij kennis met de praktijk en leren verbanden te leggen tussen bedrijfsactiviteiten op de afdelingen Management, Marketing, Logistiek, Personeel en Financiën. In het leren 'managen' van het bedrijf worden de deelnemers niet alleen geconfronteerd met allerlei (onverwachte) gebeurtenissen in de markt, maar ook met de gevolgen van elkaars beslissingen!'
  3. Voor de eigen burgers, maar ook bruikbaar voor aardrijkskunde en maatschappijleer liet de gemeente Utrecht een spel ontwikkelen met als omschrijving: 'geen Utrechter wil de verfoeide busbaan voor zijn neus. Maar het alternatief, een stad die verstopt wordt door auto's, is ook niet aantrekkelijk. Om mensen tot dit inzicht te brengen bouwde Laika het busspel.
  4. Docenten kunnen hun leerlingen enkele simulaties voorzetten, die eveneens zijn gebouwd door Laika http://www.laika.nl/simulaties. De leerlingen moeten in vier simulaties gedurende 30 jaar een (ontwikkelings) land besturen. De pc geeft advies en na afloop volgt een beoordeling. De leerling leert dat simplistische oplossingen niet werken en dat besturen neerkomt op het zo effectief mogelijk combineren van beperkte middelen. De vier simulaties hebben betrekking op onderwijs, gezondheidszorg, milieu en handel.
  5. Ook voor economie: Miniconomy is een webgebaseerde economiesimulatie die geschikt is om te spelen in het onderwijs. Duizenden spelers handelen met elkaar. Er is handel mogelijk in goederen, aandelen, grond en er kunnen ook allerlei beroepen worden uitgeoefend, zoals politieagent, burgemeester of bankdirecteur. Er is een Engelse en Nederlandse versie beschikbaar. Het is te spelen op http://www.miniconomy.nl/.

Mens en Natuur

  1. Voor biologie staat in de lijst een door de universiteit Twente ontwikkelde simulatie van het cardiovasculaire systeem van de mens om allerlei proefjes te doen, ontdekkend te leren, therapieën te geven, etc. http://projects.gw.utwente.nl/pi/Java/Simulaties/CardioP1/Cardio.htm.
  2. De provincie Zeeland heeft een interactief spel ontwikkeld: het Deltaspel. De speler kan naar eigen inzicht, maar met in achtneming van de waterhuishoudkundige situatie, het Deltagebied inrichten. Doelgroep: geïnteresseerden in de problematiek van het waterbeheer en natuurlijk ook leerlingen in de lokalen aardrijkskunde of biologie. Het spel is te vinden op http://pzflash.ibuildings.nl.
  3. Op http://stimulus.vub.ac.be/ ontwikkelt de Vrije Universiteit in Brussel gratis spelen. In eigen woorden: 'Stimulus is een gratis educatief digitaal computerspel voor de 1ste en 2de graad gewoon secundair onderwijs. Stimulus is modulair opgebouwd rond een thema, geplukt uit de leefwereld van jongeren en gegoten in een spelformaat. Momenteel biedt Stimulus online twee modules in het vakgebied chemie, ' de vuurwerkfabriek' en 'waskracht'. Intussen wordt er gewerkt aan een module technologische opvoeding in de vorm van een ICT-toepassing met simulaties, modellen, video en spelelementen'.
  4. Ook voor mens en natuur ontwikkelde de universiteit Twente een simulatie van een viskweekvijver om te leren omgaan met begrippen als nitraat, zuurstof, algengroei, biomassa, groeien van de visstand. Deze applicatie (applet) staat toe het kweken van vissen te optimaliseren. Een leerling kan leren vissen te kweken. Hij heeft zes maanden de tijd om een optimaal rendement te behalen. Hij kan naar hartenlust experimenteren, juist als hij het optimum niet meteen de eerste keer haalt. Simulatie (prototype) + handleiding is te vinden op: http://projects.edte.utwente.nl/pi/mmsim/Exp/Experiment6/index3.html.

Moderne vreemde talen en Nederlands
Het talenonderwijs komt er bekaaid af. In de lijst staat geen enkele simulatie of spel.

Wiskunde
Voor wiskunde slechts twee meldingen:

banner 3DDe eerste is van de de firrma Cabri http://www.cabri.com/. Deze ontwikkelt interactieve programma's voor meetkunde waarmee je driedimensionale figuren kunt maken. Deze kunnen alle richtingen op draaien.  Er zijn 3 programma's die je 30 dagen op proef kunt gebruiken.
Op http://download.cabri.com/data/videos/dodeca_en.mpg is een video te zien van de combinatie van de bouw van een wiskundig figuur op een whiteboard.

De tweede lijkt wat knullig vanwege de titel Henks Hoekje, maar is dat niet getuige de omschrijving: website van Henk Pfaltzgraff http://www.henkshoekje.com met TIBASIC programma's op de TI-83 en TI-84, o.a. voor het maken van simulatieprogramma's. Het zijn pagina's vol opdrachten en sommen, maar er zijn ook games http://www.henkshoekje.com/Games.htm, ingeleid met de tekst:

 

 

 

 

 

 

 

 

En die eigen games lonen de moeite van deze oud docent wiskunde van het Zaanlands lyceum, zoals deze uitgebreide boter-kaas-eieren laat zien:

Op school, tijdens de makkelijke lessen, verveelde het kamertje verhuren en het drie-op-een-rij al snel. Wij ontdekten dat uitbreiding tot een even aantal vakjes (4 bij 4, 6 bij 6) niet in aanmerking kwam omdat degene met de nazet (het nulletje) altijd remise kon bereiken via gespiegelde antwoorden. Ook een oneven aantal vakjes (5 bij 5) gaf problemen omdat het kruisje altijd een extra zet had. We bedachten de volgende regels voor een spel met gelijke kansen:
(1) Laat één hoekveld weg en geef n-2 punten voor n-op-een-rij (n ³3)
(2) Kruisje mag niet in het centrum (3,3) openen
(3) Nulletje mag niet spiegelen in de symmetrie-as (linksboven-rechtsonder)

Uit het buitenland afkomstig
Barbara J. Feldman  begeleidt met haar surfnetkids ouders bij het veilig laten surfen van hun kinderen. De door haar aanbevolen websites zijn leerzaam en nuttig voor het zelfstandig thuis bestuderen van allerlei onderwerpen. Uiteraard vergeet ze de games ook niet mee te nemen, zoals te zien op http://www.surfnetkids.com/games/.

Kids Games


All the Surfnetkids free kids games are listed both by type (such as crossword or jigsaw) and by topic (such as science or history). If you are looking for something specific, try the search function below.


Bij wiskunde vind je het volgende lijstje:

 Surfnetkids.com: Games: Math Games

  1. Add It Up  
  2. Arithmetic-24 Game
  3. Arithmetiles
  4. Coloring Book Math
  5. Da' Numba
  6. Math Marvel Crossword
  7. Metric System Word Search
  8. Multiplication Table
  9. Multiplication & Division Word Search
  10. Ordinal Number Puzzle
  11. Pentominoes  
  12. Sieve of Eratosthenses
  13. Sudoku  
  14. Telling Time Game
  15. Towers of Hanoi
  1. Addition Flashcard Game
  2. Multiplication Flashcard Game
  3. Math Flashcard Game
  4. Subtraction Flashcard Game

Met nummer 2 uit de lijst  Arithmetic-24 Game leren kinderen rekenen met vier kaarten waarvan de som 24 moet zijn. Ze moeten vooraf weten dat de boer 11 is, de dame 12 en de koning 13. De speler sleept de kaarten naar de gewenste plaats met daartussen de keus uit de combinaties optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen. Daarbij dienen de haakjes om de getallenreeks te beïnvloeden.
In het hier onderstaande voorbeeld blijkt de speler op de linkerknop te hebben moeten drukken met de tekst no solution, want die komt, nadat de tijd om is, bovenin te staan. Bij beginners draait de klok iets langzamer dan bij gevorderden en de experts. Zelfs in een langzaam tempo lijkt me dit educatieve spel heel wat moeilijker dan de gebruikelijke sommetjes in het rekenboek. Hiervan kraken je hersens echt! Dus supereducatief!

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij een volgende opgave was er wel degelijk een door mij niet gevonden oplossing, waardoor mijn score verder zakte naar - 235.

Je kunt natuurlijk de leerlingen zelf naar Surfnetkids sturen met de opdracht terug te keren met een spel waarvan ze zelf denken dat het leerzaam is en dus bruikbaar bij een vak. De docent hoeft dan niet zelf op zoek te gaan, maar alleen te controleren of de leerling een goede combinatie spelen en leren heeft gevonden.

Gebruik alle vier getallen en probeer op 24 uit te komen.

Op het Rekenweb, website van het Freudenthal instituut, kwam ik een eenvoudiger versie tegen van het 24-spel, zonder speelkaarten, alleen getallen. Maar de opgave blijft even moeilijk. Leerlingen kunnen nog ruim 70 andere educatieve spelletjes spelen.

Zeek the Geek is een spel bestemd voor alle leeftijden. Het is gratis te downloaden vanaf http://www.maxpatch.com/dlzeek.html. Het kaboutertje Zeek moet paddenstoelen voor zijn familie verzamelen. Om er zoveel mogelijk mee te kunnen nemen moet hij allerlei problemen oplossen en beslissingen nemen, anders legt hij zelf het loodje. Met opklimmende moeilijkheidsgraad is het een verslavend spel. Hoe intelligenter de speler, hoe verder deze komt. Dit is de eerste van 15 in deel 2. Wie alle 15 van deel 1 heeft kunnen oplossen, kan deze ook wel aan. Je kunt Zeek laten bewegen met de muis, maar ook met de pijltjes van het toetsenbord. Zeek slaapt tussen 2 zonnebloemen. Met een muisklik wordt hij wakker om op reis te gaan en de champignon te gaan halen. Maar deze zit achter een hekje  dat hij kan openen met een sleutel. Maar voor de sleutel staan paarse bloemen waar hij niet zomaar langs kan. Hij kan ze kwijt raken door 2 blauwe cilindertjes erheen te duwen. Maar dat moet de spelers zelf bedenken. Maak je een fout, dan verdwijnt Zeek en moet je opnieuw beginnen. Dat gebeurt al heel snel, bijvoorbeeld als je Zeek naast, voor of achter een geopende tulp brengt. Zolang ze dicht zijn, kan hij erlangs.

Na het bekende Simcity van de firma Monte Cristo, het vervolg: City Life: http://www.montecristogames.com/city-life/en/index.html. (44.99 euro).  Zoals bij Simcity bouw je bij City Life eerst de gewenste woonomgeving, zoals landschap, soort huizen en bedrijven, wegennet, winkelcentra, doktersposten, ziekenhuizen enzovoort. Dit alles kost natuurlijk geld. Daarbij kun je dure en goedkope voorzieningen bouwen, zoals windmolens of energiecentrales. Je kunt ook de bevolkingssamenstelling kiezen met een zestal verschillende sociale klassen, van miljonairs tot straatarmen. Hou je de rijken tevreden met allerlei geldverslindende voorzieningen en doe je niets tegen de werkloosheid, dan kun je rekenen op sociale onrust. Pomp je al het beschikbare geld in de armoedebestrijding, dan verhuist de elite naar een voor hun gunstiger oord en mis je daardoor belastinginkomsten. Een hoop problemen, die zo uit het echte leven afkomstig zijn. Dat maakt het spel geschikt voor het onderwijs. Het is engelstalig en daardoor een goede aanvulling op de lessen Engels. Maar ook de zaakvakken en economie profiteren ervan, vanwege de inhoudelijke kennis die het spel oplevert en de problemen die de leerlingen moeten zien op te lossen bij de besteding  van de hun door Life City beschikbaar gestelde gelden voor het bouwen van een infrastructuur waar arm en rijk samen kunnen overleven.

Frans en economie

De Franse regering heeft een online spel opgezet waarin spelers hun kennis van het beheer van rijksfinanciën kunnen laten zien en vergroten. Het draagt de passende titel Cyber budget. De speler vervangt de minister van Financiën en moet de begroting voorbereiden, de gelden verdelen over de departementen en deze ook verder beheren. Hij moet onderhandelingen voeren, rekening zien te houden met overheidstekorten en overschotten, kortom alles doen om het land niet failliet te laten gaan. Na afloop van het spel wordt automatisch de balans opgemaakt en krijgen de beste spelers een verrassing. De pseudo-minister heeft een bibliotheek tot zijn beschikking waar alfabetisch gerangschikt alle moeilijk woorden uit de economie worden verklaard.
Dit spel heeft een educatieve functie voor de Fransen. Zij leren door zelf ministertje te spelen, begrip te krijgen voor de problemen van de enige echte minister van Financiën. Zij zullen na het spelen alerter zijn op krantenberichten waarin economische problemen staan beschreven en misschien dan zelf een betere oplossing kunnen bedenken dan de minister. Experimenten moeten uitmaken of dit spel vakoverstijgend in de hogere leerjaren van het voortgezet onderwijs bij Frans en Economie ingezet kan worden. Dit zal zeker het geval zijn voor studenten Frans aan universiteit of hogeschool.

Engels en economie
Onderstaand spel komt uit de nieuwsbrief van Barbara J. Feldman van 4 oktober 2006. Ze geeft er 5 sterren aan.  
In het spel the Chairman Game http://www.frbsf.org/education/activities/chairman/ moet je de Federal Reserve Bank of San Francisco leiden. Hoe hou je de inflatie laag, wat doe je tegen de werkloosheid. Deze en andere problemen moet je zien op te lossen. Je krijgt de theoretische kennis die daar voor nodig is wel meegeleverd. Wanneer je niet meer weet welke maatregelen je moet nemen, dan raadpleeg je Dr. Econ. Hij is een is 'a Federal Reserve economist answering your questions, along with an archive of past answers'.

Rollenspellen: Engels en economie
Bron: Barbara J. Feldman: "Surfing the Net with Kids"
http://www.surfnetkids.com

Escape from Knab
http://www.escapefromknab.com/
*****
Escape from Knab is a role-playing game from U.S. Bank that teaches financial decision-making to middle and high-school students. The setting is the fictitious planet Knab, where you are trying to save enough money for a $10,000 return ticket to Earth. Start by picking a job and filling out your W-4. Should you choose a higher-paying job with little advancement opportunity, or a lower-paying job with a company that is known to reward good workers with raises?

Moneyopolis
http://www.moneyopolis.com/new/home.asp
*****
At Moneyopolis (another role-playing game), you will meet Xerbie, a visitor from outer space who's stranded because he couldn't save enough money to repair his broken spaceship. You will be asked to help him get back home by answering money questions in each of the town's buildings. In addition to the game, there are downloadable activities for offline learning, a financial glossary, and a budget gadget (downloadable spreadsheet) to help you keep track of cash and meet your money goals.

 

Scavenger Hunts: Searching for Treasure on the Internet!
Scavenger Hunts, ook wel treasure hunts genoemd, kun je tot de educatieve games rekenen. Het is een vorm van probleem oplossend leren, van oefening in leesvaardigheid en vooral hoe op internet te zoeken. Op deze adressen http://www.kn.att.com/wired/fil/pages/listtreasurecl.html en http://www.kn.pacbell.com/wired/fil/going_hunt.html krijg je uitleg over dit fenomeen en vind je lijsten met voorbeelden.

Wedstrijd Make-a-Game
In het schooljaar 2005-06 organiseerde kennisnet voor de eerste maal voor het voortgezet onderwijs de wedstrijd Make-a-game. De reden daarvoor was dat jongeren het leuk vinden om zelf games te ontwerpen en te bouwen. Het aantal inschrijvingen van schoolteams was dan ook groot http://www.make-a-game.nl/. Bij de beoordeling lette de jurerende docenten op de educatieve waarde van de inzendingen. Er moest een goed evenwicht zijn tussen het spelelement en de educatieve inhoud van de game. Onder de prijswinnaars twee die je zo bij een vak kunt spelen:

Hoofdprijs: Body Battle
Team:
O.R.S. Lek en Linge,
Omschrijving: Een biologiespel (RTS) waarbij de speler het immuunsysteem speelt. De speler moet virussen uit het lichaam krijgen. Door het spelen van dit spel ervaar je hoe het proces van het immuunsysteem in elkaar zit, waardoor je het beter begrijpt dan wanneer je dat uit een boek leert. Download Body battle.

Multiculti
Team:
Dr-Knippenbergcollege, Helmond
Omschrijving: Je hebt je eindproject gemaakt voor het vak levensbeschouwing maar alle blaadjes zijn weggewaaid. Je gaat op pad om ze te zoeken. Onderweg ontmoet je allerlei mensen die je wel willen helpen, maar dan moet je wel de opdrachten goed doen en de vragen goed beantwoorden. Multiculti is gemaakt bij een bestaande lesmethode en kan daarom makkelijk gebruikt worden als aanvulling op de lessen. Download Multiculti

Database
Het zou voor docenten en hun leerlingen makkelijker zijn als alle voor een vak of vakgebied bruikbare games, die ongesorteerd bijeen staan op http://www.make-a-game.nl/inzendingen_05-06, in een op vak doorzoekbare databases zouden worden opgenomen. In dat geval zouden onderstaande twee games bij Engels en Scheikunde kunnen worden gevonden.

Een docent Engels bijvoorbeeld kan alleen bij 000268 - Shakespeare unraveledde inzending  000268-Shakespeare unraveled komen door de lijst langs te lopen. In dit spel verliest Shakespeare zijn geheugen door een harde klap op zijn hoofd. Hij weet niks meer van zijn vorige leven hij krijgt alleen te horen dat hij Shakespeare heet. Vanaf hier gaat hij opzoek naar zijn verleden.
 

 

En een docent Scheikunde komt er niet zo gauw toe de lijst door te spitten om te stuiten op: 01830-Chemistry The Game 01830-Chemistry The Game. Daarvan zeggen de makers: 'dit spel is educatief en kan gebruikt worden op middelbare scholen. Het spel is inhoudelijk op niveau van 4/5 havo. Het gaat over scheikunde en je leert er op een leuke manier iets van'.
 

 

Ook alle inzendingen van de ThinkQuest prijsvraag worden per jaar in het archief bijgezet, en blijven daar dan onopgemerkt totdat iemand op het idee komt ze per vak of vakgebied te archiveren in een database http://www.thinkquest.nl/scholier/allewebsites

Virtuele hangplekken
Steeds meer jongeren toeven regelmatig in virtuele werelden. In het Habbo-hotel http://www.habbohotel.nl/ kunnen ze een kamer huren en naar eigen smaak inrichten, gasten ontvangen, kortom al die dingen doen, die ze ook in het gewone leven doen. Er is echter een groot verschil: in het echte leven kun je niet altijd de confrontatie met anderen uit de weg gaan. Jongeren voelen het vaak als een last dat ze met anderen rekening moeten houden: ouders, familie, vriend, vriendin. Dan is er nog de school en alles wat op ze af  komt en aandacht vraagt. Ze moeten met dit alles leren leven. Het is dus logisch dat het verblijf in een virtuele wereld waarin je zelf de norm bent, een grote aantrekkingskracht heeft op mensen die eens even willen ontsnappen aan de beslommeringen van elke dag. Vandaar die populariteit van dit soort programma's als Second Life http://secondlife.com/. Veel kranten en tijdschriften besteden aandacht aan deze meer dan een miljoen leden tellende virtuele gemeenschap http://secondlife.com/news/, die trouwens op steeds meer gebieden gaat lijken op het echte leven. Je kunt er van alles kopen en huren, vrienden en vijanden maken. Je kunt zelfs je virtueel verdiende dollars inwisselen tegen echte. Voor het talenonderwijs hebben deze virtuele ontmoetingsplaatsen alleen zin als er een andere taal wordt gebezigd dan de moedertaal.

Voor het onderwijs ontwikkelde websites

JEU DE L'OIE - apprendre le français en s'amusant avec des jeux    http://jeudeloie.free.fr/qsn.htm

Ganzenbord, ontwikkeld door Thierry  Perrot en zijn vrouw Anne, bekend van Azurlingua - French course in France. Thierry is ook bekend van Usinaquiz http://usinaquiz.free.fr/. waarin ook het bij ons bekende galgje http://usinaquiz.free.fr/pendu/pendu.htm. Usinaquiz est dédié aux enseignants qui veulent fabriquer des activités pédagogiques sur le web. Vous pouvez tester toutes les activités avant de pouvoir les télécharger et les adapter

Spellmaster, een auteurssysteem om zelf games te maken
Create your own Macromedia Flash Vocabulary Training Aids with our easy to use FREE tools. Spellmaster.Com games are used in scores of countries by tens of thousands of students across the world. Providing stimulating activities in a wide range languages. Not only do they play an essential role in many award winning web sites, but they also perform a vital part in motivating, entertaining and educating students in thousands of classrooms and homes across the world http://www.spellmaster.com/
Je kunt allerlei woordspelletjes zelf maken voor verschillende niveaus voor Spaans, Frans, Duits, Russisch, en andere talen. Dit moet wel, omdat bij Spellmaster.com de te leren taal vanuit het Engels wordt aangeboden.

Jigword 2 Matchword Speedword 2 WordWebs WordSearch Speak&Place Listen&Spell Listen&Match

Educatieve spelletjes voor het basisonderwijs http://www.spelletjesplein.nl/.
Op het Spelletjesplein, ontwikkeld door meester Sipke, kunnen de leerlingen een leerzaam spel kiezen uit de volgende onderdelen:

Een voorbeeld uit geschiedenis
In het oude Rome waren gladiatorengevechten net zo geliefd als voetbalwedstrijden nu. Maar in tegenstelling tot onze voetbalspelers waren gladiatoren meestal slaven of gevangenen. Van tijd tot tijd gaf de keizer de dapperste gladiatoren hun vrijheid terug. Met een symbolisch gebaar schonk de keizer hen het Houten Zwaard.
Kijk eerst naar het filmpje en speel dan het spel in de Arena. Je gebruikt de pijltjestoetsen om te lopen en te springen. De spatiebalk gebruik je om te slaan.

Er zijn vijf rondes.

1. De keizer stuurt 24 lijfwachten op je af.
2. Vechten tegen hongerige leeuwen.
3. Neem het op tegen de Barbaren uit het noorden.
4. Boogschutters richten hun pijlen op de gladiator. Buk om ze te ontwijken.
5. Versla met je gladiator 24 legioensoldaten. Pas op voor de strijdwagens. Spring op tijd!

Naar de Arena
Misschien zijn veel ouders niet zo gesteld op dit soort vechtspelletjes, al vinden die lang geleden plaats. Kijk je naar de woorden zoals gladiatoren, symbolisch, lijfwachten, die de kinderen spelenderwijs meepikken, dan leren ze toch iets van dit spel.

Nog wat spelletjes
Computer Totaal, tijdschrift en nieuwsbrief van de Hobby Computerclub (HCC) meldt een paar verslavende spelletjes. Ze zijn Engelstalig, dus als de leerlingen begrijpen hoe ze moeten spelen, dan hebben ze in ieder geval wel iets geleerd:  http://www.computertotaal.nl/web/show/id=847141/contentid=66568


wordt vervolgd

omhoog


© John Daniëls