Second Life krijgt betere audio- en zoekfuncties (Bron Webwereld van 28 februari 2007)
Linden Research werkt hard aan de ontwikkeling van stemgestuurde functionaliteiten en verbeterde zoekfuncties en navigatiemenu's in Second Life. Het bedrijf is ervan overtuigd dat deze populaire drieënhalf jaar oude virtuele wereld geen nutteloos project is. Het is juist een goed middel voor sociale interactie, handel en entertainment, dat zegt althans Joe Miller, vice-president van de platform- en technologie-ontwikkeling, in een interview met IDG (het moederbedrijf van Webwereld).
Miller geeft ronduit toe dat Second Life niet voor iedereen is en dat er nog veel aan de dienst moet verbeteren. Het combineert zaken als sociale netwerken, multiplayer online games en webwinkeliers, en laat mensen in hun driedimensionale wereld nieuwe avatars aanmaken.IDG News Service (IDGNS): Sommigen zeggen dat vooral technische
aspecten in Second Life verbeterd moeten worden zoals
voice-communicatie.
Miller: We investeren nu actief in
audiocommunicatie. We hebben nog geen aankondigingen gedaan over de integratie
van stembesturing, maar we zijn er wel erg druk mee bezig. Veel van onze
klanten hebben stembesturing nodig bij wat ze doen in Second Life.
Natuurlijk willen we dat stembesturing een belangrijk onderdeel wordt van
Second Life, zodat je op iemand kan aflopen om een gesprek te beginnen. Je zal
geen ander programma hoeven te draaien of iets anders moeten doen. Spreek
gewoon tegen iemand of tegen een groep als je ze tegenkomt zoals je dat in het
echt ook doet.
Als je je door een grote menigte begeeft, zal je ook meerdere stemmen horen
zodat het een levensechte ervaring wordt. Alsof je door een drukke kamer loopt
waar veel mensen met elkaar praten. Het is een belangrijk attribuut dat we
binnenkort zullen toevoegen.
IDGNS: Zijn er technische extra's waarmee Linden Second Life wil
uitbreiden?
Miller: We zijn bezig met een
belangrijk initiatief om het zoeken natuurlijker en visueler te maken dan
zoals het nu is. Als je binnenkomt als gewone gebruiker is het moeilijk om
interessante dingen te vinden die plaatsvinden. We willen vooral die
zoekfuncties sterk verbeteren. Ook willen we een api (application programming
interface) maken voor onze zakelijke klanten zodat zij hun eigen 'voorkant' in
Second Life kunnen maken.
IDGNS: Hoe kijkt Linden aan tegen de handel die in Second Life
plaatsvindt?
Miller: Veel Second Life-bewoners
hebben een marktplaats voor hun goederen of diensten gemaakt. De economische
activiteit in Second Life is drastisch gestegen. Ons doel was om een platform
te maken dat bewoners in staat stelt om ervaringen te laten opdoen waarover ze
fantaseren. Nu beschouwen we het als een platform dat wordt vormgegeven door
de collectieve creativiteit van de mensen die er aan deelnemen.
IDGNS: In navolging op de handel; Second Life wordt door bedrijven
ook gebruikt voor marketing- en advertentiedoeleinden. Is het daarvoor een
effectief platform?
Miller: Mensen die hun merk in
Second Life introduceren kijken naar een andere terugverdienste dan de
standaard cpm-methode (kosten voor een advertentie per duizend views). Ze
gebruiken geen traditionele advertentiemethode. De bedrijven die dit doen
bieden Seconde Life-bewoners een product of dienst die ze in Second Life
kunnen gebruiken. De normale gedachte van het creëren van waarde of een
boodschap rond een merk, is hier heel anders omdat je de gelegenheid hebt om
je product of dienst te tonen en het 'echt' te maken in de virtuele wereld.
IDGNS: Mensen geven geld uit aan virtuele huizen in Second Life.
Wat gebeurt er met die investeringen als Second Life er voor altijd mee
ophoudt?
Miller: Dit was inderdaad lange
tijd een terechte vraag van veel gebruikers die keken waar Linden Lab mee
bezig was. Maar nu na drieënhalf jaar is het bedrijf geen 'startup' meer. De
realisatie van deze plekken in de virtuele wereld, is onderdeel van wat
internet ons nu en in de toekomst zal bieden. We geloven dat virtuele
multiple-user omgevingen zoals Second
Life nog in de kinderschoenen staan. Er zullen meer
communities ontstaan, meer worden
gehandeld en er zullen meer permanente plaatsen voor ons zelf ontstaan.
IDGNS: Sommigen hebben Second Life een nieuw besturingssysteem
genoemd. Wat vindt u daarvan?
Miller: De gedachte dat je
aanwezigheid in een ruimte, die niet is gebonden aan geografische, politieke
of fysieke grenzen, is iets dat onderdeel kan worden van hoe iemand zijn tijd
besteedt, zo beseffen steeds meer klanten zich. Het punt is dat we een
platform hebben gemaakt voor allerlei soorten activiteiten en dat is ook wat
een besturingssysteem doet. In tegenstelling tot een gamesfabrikant, sturen
wij de gebruiker niet met een opdracht op pad. We scheppen een blanco situatie
en onze bewoners verzinnen vele redenen voor onze klanten om in die omgeving
te blijven en ervan te genieten.
IDGNS: Heeft Second Life tegenwoordig een kritische gebruikersgroep waar andere mensen en bedrijven tijd en geld in willen steken?