Nieuwsbrief 7-2005
Omhoog Nieuwsbrief-1-2005 Nieuwsbrief-2-2005 Nieuwsbrief 3-2005 Nieuwsbrief 4-2005 Nieuwsbrief 5-2005 Nieuwsbrief-6-2005 Nieuwsbrief 7-2005 Nieuwsbrief-8-2005

Mooi lesmateriaal verdwijnt te vaak in de archieven

The Legend of the Seven Seas

The Legend of the Seven Seas is een educatief computerspel, dat is ontworpen door 12 leerlingen van de bovenbouw havo/vwo van scholengemeenschap Waerdenborgh in Holten.  De spelers varen met een schip in de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie  (VOC) over de wereldzeeën en kopen en verkopen producten. Ze  moeten proberen winst te maken door in de ene haven goedkoop producten te kopen om die dan weer te verkopen in de haven waar ze duur zijn. Enige kennis van aardrijkskunde en economie is gewenst.  De voertaal is Engels. Dat maakt het spel geschikt voor een vakoverstijgende manier van leren. Het is te vinden op: http://student.waerdenborch.nl/seven_seas/.

Het idee voor wat in ict termen webbased edugame heet, is ontstaan tijdens de lessen informatica van docent Jacques Heijnders. Hij hield zich hoofdzakelijk bezig met de organisatie en liet de bouw van het spel geheel aan de leerlingen over. Deze hebben zich opgesplitst in vier secties: grafici, programmeurs, wiskundigen en verhaalmakers en ze hebben één van hen aangewezen als projectleider.
Het spel is nog niet klaar. Er komen nog allerlei aanvullingen. Zo gaan de ontwerpers onverwachte spannende gebeurtenissen toevoegen, zoals piraterij en slechte weersomstandigheden. De spelers krijgen ook nog informatie over de cultuur van het land waarin de havens liggen. Daarvoor willen de bouwers van het spel scholen in de havensteden aanschrijven met het verzoek deze informatie te leveren. Hiermee krijgt het spel een internationale allure. De docent informatica van deze leerlingen heeft met dit initiatief een duidelijk voorbeeld gegeven van de meerwaarde van ict in het onderwijs. Niet alleen zijn eigen leerlingen leren hoe in de 17e en 18e eeuw onze internationale handel functioneerde en hoe ze in een team daarover een functioneel spel kunnen ontwikkelen, ze dragen met dit onderwerp hun hierover verworven kennis ook nog over aan hun leeftijdgenoten, waar ook ter wereld.

De spelregels
Dit is het openingsscherm waar vanaf je je kunt registreren en met naam en wachtwoord kunt inloggen.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je doet er verstandig aan om daarna te klikken op How to play, omdat je anders tevergeefs een beetje heen en weer gaat surfen zonder te weten wat je moet doen. Het helpmenu is uitvoerig en leert je hoe het spel succesvol uit te voeren.

Help Menu

Close Window

Introduction to the Seven Seas

Welcome, brave adventurer!
You have opened a window, nay, an opportunity to gape at the perilous yet beautiful world on which our ancestors once lived and sailed: The age of explorers!
In this educative webgame, you take on the role of a starting merchant, who just got a small ship and a little amount of money that some kind of far relative left you after he died spending most of his wealth.
Of course, You are an ambitious youngster who wants to travel the world in search of foreign cultures, strange food, undiscovered species and lands of sheer beauty. As a travelling merchant, you could have it all!
Sail the seas, nay, sail the oceans! Go to ports far, far away. Trade all kinds of exotic merchandise, with profit of course. Discover the lands you visit, and learn more about the world around you! All can be accomplished by playing this game!

Na deze inleiding ga je naar Your account  om je als speler in te schrijven. Daarna kun je met Getting Started lezen hoe je moet beginnen. Ik ben  met een leeg schip vertrokken uit Amsterdam hetgeen natuurlijk economisch niet verantwoord is. Mijn schip de jam ligt nu in Kaapstad. Ik ben nog in het bezit van het meegekregen bedrag van 300 gouden munten om handel te gaan drijven. 
Door te klikken op Market kun je met de inkoop beginnen.

Welcome to Cape Town. You are standing in the port, the heart of every seaside town.

'images/buttons/menu_market.gif' (1 KB) 50x50 pixelsMarket 'images/buttons/menu_needs.gif' (1 KB) 50x50 pixelsList of Needs 'images/buttons/menu_cargo.gif' (3 KB) 50x50 pixelsCargo in ship 'images/buttons/menu_statistics.gif' (1 KB) 50x50 pixelsStatistics    'images/buttons/menu_sailaway.gif' (2 KB) 50x50 pixels


Sail away

Deze twee zijn nog niet operationeel :

   'images/buttons/menu_discovery.gif' (1 KB) 50x50 pixelsDiscovery  

'images/buttons/menu_guides.gif' (1 KB) 50x50 pixels   The Guide    


'images/buttons/menu_market.gif' (1 KB) 50x50 pixels Market

Zoals hieronder is te zien begint op de markt de inkoop van onderstaande producten. Hierbij moet de speler letten op hoeveel geld hij heeft te besteden, de prijzen van de artikelen en vooral wat die in andere havens zullen opbrengen.

Amount of Cargo:
 
Name of Vessel: jam Weeks traveled: 5
Golden coins: 300 Ports visited: 1

The products available on the market:

Product Name Price Available Cargo Old Price Buy Sell
'images/products/cheese.gif' (0 KB) 32x32 pixels Cheese 116 625 0 137
'images/products/copper.gif' (0 KB) 32x32 pixels Copper 244 217 0 230
'images/products/glass.gif' (0 KB) 32x32 pixels Glass 77 542 0 52
'images/products/iron.gif' (0 KB) 32x32 pixels Iron 333 76 0 366
'images/products/sugar.gif' (1 KB) 32x32 pixels Sugar 20 385 0 19
'images/products/wood.gif' (0 KB) 32x32 pixels Wood 46 463 0 42

'images/buttons/small_main.gif' (1 KB) 25x25 pixelsPort  'images/buttons/small_needs.gif' (0 KB) 25x25 pixelsNeeds  'images/buttons/cargo_small.gif' (1 KB) 25x25 pixelsCargo  'images/buttons/small_statistics.gif' (0 KB) 25x25 pixelsStatistics  'images/buttons/small_discovery.gif' (0 KB) 25x25 pixelsDiscovery  'images/buttons/small_guides.gif' (0 KB) 25x25 pixelsGuide  'images/buttons/sailaway_small.gif' (1 KB) 25x25 pixelsSail  

'images/buttons/menu_needs.gif' (1 KB) 50x50 pixelsList of Needs
Om te weten wat je moet kopen en waar je je producten kunt afzetten, klik je op de knop Needs. Je ziet dan de prijzen in Kaapstad voor alle producten. Met 'images/arrows/8.gif' (1 KB) 12x12 pixels en 'images/arrows/12.gif' (1 KB) 12x12 pixels zie je in welke haven deze duurder of goedkoper zijn, zodat je je inkopen kunt doen om daarna met je producten weg te zeilen naar de bestemming waar je ze met winst kunt verkopen. Zoals te zien is deze werkwijze minder statisch dan het bekende bordspelletje Monopoly waar het aantal met de dobbelstenen gegooide ogen uitmaakt of je rijker of armer van je gooi bent geworden.

The price of products around the world:

  Amsterdam Cape Town New York Rio de Janeiro Stockholm Venice
Cheese 'images/arrows/8.gif' (1 KB) 12x12 pixels 146 'images/arrows/9.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/10.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/9.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/10.gif' (1 KB) 12x12 pixels
Copper 'images/arrows/12.gif' (1 KB) 12x12 pixels 253 'images/arrows/11.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/8.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/12.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/10.gif' (1 KB) 12x12 pixels
Glass 'images/arrows/15.gif' (1 KB) 12x12 pixels 51 'images/arrows/8.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/10.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/12.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/12.gif' (1 KB) 12x12 pixels
Iron 'images/arrows/12.gif' (1 KB) 12x12 pixels 309 'images/arrows/14.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/11.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/13.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/13.gif' (1 KB) 12x12 pixels
Sugar 'images/arrows/9.gif' (1 KB) 12x12 pixels 33 'images/arrows/7.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/7.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/10.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/6.gif' (1 KB) 12x12 pixels
Wood 'images/arrows/6.gif' (1 KB) 12x12 pixels 57 'images/arrows/5.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/9.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/4.gif' (1 KB) 12x12 pixels 'images/arrows/7.gif' (1 KB) 12x12 pixels

   Explaination:
'images/arrows/25.gif' (1 KB) 12x12 pixels  Very expensive in comparison with the price in this city.
'images/arrows/4.gif' (1 KB) 12x12 pixels  Very cheap in comparison with the price in this city.

'images/buttons/small_main.gif' (1 KB) 25x25 pixelsPort  'images/buttons/small_market.gif' (0 KB) 25x25 pixelsMarket  'images/buttons/small_needs.gif' (0 KB) 25x25 pixelsNeeds  'images/buttons/cargo_small.gif' (1 KB) 25x25 pixelsCargo  'images/buttons/small_discovery.gif' (0 KB) 25x25 pixelsDiscovery  'images/buttons/small_guides.gif' (0 KB) 25x25 pixelsGuide  'images/buttons/sailaway_small.gif' (1 KB) 25x25 pixelsSail  

Heb je je keus gemaakt, dan wordt je schip ongemerkt geladen. Dat kun je meteen zien onder de knop Cargo.

'images/buttons/menu_cargo.gif' (3 KB) 50x50 pixels Cargo on: Here you can check how many products are stored in your ship.

Zoals hieronder is te zien, heb ik nog niets gekocht. Ik vaar nog maar wat doelloos rond.

  Product Quantity
Bought price

 


'images/buttons/small_main.gif' (1 KB) 25x25 pixelsPort  'images/buttons/small_market.gif' (0 KB) 25x25 pixelsMarket  'images/buttons/small_needs.gif' (0 KB) 25x25 pixelsNeeds  'images/buttons/small_statistics.gif' (0 KB) 25x25 pixelsStatistics  'images/buttons/small_discovery.gif' (0 KB) 25x25 pixelsDiscovery  'images/buttons/small_guides.gif' (0 KB) 25x25 pixelsGuide  'images/buttons/sailaway_small.gif' (1 KB) 25x25 pixelsSail  

De kapitein kan onder de knop Statistics bijhouden hoe de zaken er voorstaan.

'images/buttons/menu_statistics.gif' (1 KB) 50x50 pixels Statistics of Sir , captain of the jam

Onder de knop Statistics kun je zien welke producten je aan boord hebt.

Key Value
Name of the ship jam
Gold 300 pieces
Time 5 weeks
Cargo 0 of 100
Bought products 0
Sold products 0
Gold spent 0
Gold earned 0
Total profit 0
Ports visited Cape Town

'images/buttons/small_main.gif' (1 KB) 25x25 pixelsPort  'images/buttons/small_market.gif' (0 KB) 25x25 pixelsMarket  'images/buttons/small_needs.gif' (0 KB) 25x25 pixelsNeeds  'images/buttons/cargo_small.gif' (1 KB) 25x25 pixelsCargo  'images/buttons/small_discovery.gif' (0 KB) 25x25 pixelsDiscovery  'images/buttons/small_guides.gif' (0 KB) 25x25 pixelsGuide  'images/buttons/sailaway_small.gif' (1 KB) 25x25 pixelsSail  

Heb je je in- en verkoop geregeld, dan kun je weg door te klikken op de knop Sail. Je krijgt de wereldkaart te zien met daarop als rode puntjes de beschikbare havens Amsterdam, Cape Town, New York, Rio de Janeiro, Stockholm of Venice.

Choose a destination

De score
Het programma houdt automatisch de score bij van de spelers. Zoals te zien in de lijst staat Benjamin aan top met een enorme score vergeleken met nummer 2 en de rest. Klik je op zijn naam, dan zie je hoe hij dat heeft gelapt en dat nog wel met een schip, dat hij als naam heeft meegegeven SS Wrakhout.

Highscore

Here you see the rankings.
Name A/D Highscore A/D Gold A/D Weeks A/D Turns A/D Profits A/D
Benjamin 14,785 11,839,042 279 54 4,125,127
Bloob 951 711,809 748 198 711,509
svvner 901 100,351 111 35 100,051
test 853 221,141 259 74 220,841
PeIcE_Of_ShIt 771 307,947 399 110 307,647
peter 764 188,972 247 72 188,672
pjotr 741 300,410 405 111 300,110
NerDy 440 75,102 170 48 74,802
Slepkukn 384 50,569 131 36 50,269


Statistics of Sir Zatara, captain of the
SS Wrakhout

Key

Value

Name of the ship SS Wrakhout
Gold 11,839,042 pieces
Time 279 weeks
Cargo 0 of 100
Bought products 4,360
Sold products 14,359
Gold spent 373,933
Gold earned 4,499,060
Total profit 4,125,127
Ports visited Cape Town, Venice, Amsterdam, Stockholm, Rio de Janeiro, New York

Waardevol leermiddel
Als de ontwerpers van The Legend of the Seven Seas alle beloofde aanvullingen hebben aangebracht, dan hebben deze leerlingen een grote prestatie geleverd in de leerstofontwikkeling. Want leerlingen weten vaak beter dan leermiddelenauteurs  wat leerzaam is en wat niet. Met door leerlingen bedachte vormen van spelend leren, dat ze via het internet aanbieden, bereiken ze een leergierig publiek van leeftijdgenoten. Dat is eigenlijk niet nieuw. Als je in de ThinkQuest archieven gaat kijken, dan kom je wel meer van dit soort op speelse manier gebrachte leerstof tegen. Een aardig voorbeeld is bijvoorbeeld de  door leerlingen ontworpen literatuurles Nederlands, die te vinden is in TQ archief op http://proto.thinkquest.nl/~llb243/.

In deze website hebben de makers, leerlingen van het Zwijsen College in Veghel, in een groot aantal met oude prenten verluchtigde pagina’s antwoord gezocht op vragen zoals: waren de Middeleeuwen echt zo duister als wel eens wordt beweerd? En wat lazen die middeleeuwers precies en welke taal spraken ze? Lagen de boeken in de Middeleeuwen voor het oprapen? Wie schreef ze eigenlijk? En waarom? En waarmee? En wat voor papier gebruikten middeleeuwse auteurs?Zaten onze voorouders ook al met een boekje in een hoekje? En trouwens, konden ze wel lezen? Is Artur werkelijk koning geweest? Of hadden de Kelten iets te veel fantasie? Naast de theoretische lessen, waarin deze vragen worden beantwoord, hebben de leerlingen ook een aantal tekstfragmenten opgenomen uit Ridder metter mouwen, Roman van Walewein, Walewein en Keie, Lanceloet en het hert met de witte voet, Ferguut en de Graalkoning. Je kunt goed zien dat deze website is gemaakt door en voor leerlingen. Artur treedt op als strip- en filmheld. De leerlingen kunnen spelletjes doen in een middeleeuws jasje, ze kunnen naar middeleeuwse muziek luisteren, maar als ze daar genoeg van hebben, kunnen ze op één van de op hun smaak afgestemde radiozenders afstemmen. Er is zelfs een knop met de tekst interactief. Daaronder kunnen de leerlingen hun kennis testen in een multiple choice quiz. Als echte schoolmeesters raden de makers ‘hun’ leerlingen aan eerst de theorie door te nemen alvorens hier aan te beginnen. Verder zijn er interactieve computerspelletjes waaronder schaken en dammen en de leerlingen kunnen als een middeleeuwse Robin Hood de pijl en boog hanteren in het spel Longbow. In Merlin’s Quest ben je echt in Engeland waar je allerlei Engelstalige opdrachten moet uitvoeren. Je geeft je voornaam en je woonplaats op, dan ben je in deze Quest een ridder.

Database
Zo kun je in de ThinkQuest archieven, maar ook in die van GrassRoots allerlei door leerlingen ontworpen voor veel vakken geschikt lesmateriaal vinden. En ook internationaal is er genoeg voorhanden dat leerzaam is, zoals MegaQuests, in Canada door kinderen ontwikkelde WebQuests. Dus overal is materiaal van leerlingen voor leerlingen. Het moet alleen nog worden verzameld en op vak worden gezet in een database.

omhoog


 © John Daniëls