MegaQuests, Quality webquests created and evaluated by kids
WebQuests zijn bedacht om leerlingen gericht informatie op internet te laten zoeken en verwerken. Dat voorkomt nodeloos heen en weer surfen. Nu blijkt dat kinderen sneller en makkelijker met ict omgaan dan de meeste docenten en dus ook kunnen leren om WebQuests te maken, is daarmee in Canada een begin gemaakt. Leerstof voor je zelf en leeftijdgenoten ontwerpen, evalueren en op het web publiceren, wat is er motiverender dan dat? Zo ontstaan MegaQuests, te vinden op http://sesd.sk.ca/megaquest/.
Onderwerp en klas
Vanaf het openingsscherm kun je klikken op de knop ‘By subject/grade’.
Dat levert een overzichtelijk scherm op met onder elkaar per klas de
verschillende vakken waarvoor al WebQuests zijn ontworpen. Ze zijn natuurlijk
Engelstalig. Onze leerlingen moeten wel een behoorlijke kennis van die taal
hebben, anders gaat de meeste tijd verloren aan het opzoeken van onbekende
woorden.
Zelfs al zijn de WebQuests bestemd voor ‘Kindergarten
Science’, zoals één over het weer, dan nog is die geschikt voor hogere
klassen van het vo. Dat komt omdat er naast de voor jonge kinderen bestemde
opdracht om een weerkrant te schrijven voor een buitenaards wezentje, dat onze
planeet bezoekt, verwezen wordt naar websites waar snow, lightning, tornado,
hurricane en flood, uitgebreid en op volwassen wijze worden besproken.
Het is jammer dat het klikken op de ‘selectknoppen’ niet steeds tot een
resultaat leidt. Dit deel is kennelijk nog in opbouw. Bij de WebQuests, die ik
bekeken heb, blijkt duidelijk de hulp van volwassenen, zoals die over het
menselijk lichaam, die toch niet door kinderen uit de K3 grade kan zijn
ontworpen.
Project Classrooms
Onder de knop ‘Project Classrooms’ staan acht klassen, die elk een paar
WebQuests hebben ontwikkeld. Zo heeft de klas van leraar Carter een viertal
WebQuests ontworpen over het populaire onderwerp Dinosaurussen. Lerares Krueger
zette haar klas aan het werk met onderwerpen als Canadese pioniers en het weer.
Op een andere school pakte een klas met mevrouw Herron de onderwerpen
ruimtevaart en piraten aan. Wie alles wil weten over gevaarlijke insecten en
spinnen, die in Australië voorkomen, moet een bezoek brengen aan de WebQuest van
de klas van mevrouw Johnston. Zo is er van alles te leren over allerlei
onderwerpen volgens het principe van de ontwerper van het leermiddel WebQuest:
de Amerikaan Bernie Dodge.
Create your own
En vanaf deze knop mogen docenten en leerlingen zelf aan de slag. Daarbij
krijgen ze hulp door te klikken op de twee gegeven hyperlinks. De eerste
hyperlink leidt naar de website van Bernie Dodge. De les begint met de bekende
uitspraak van de meester zelf: A webquest is “an inquiry-oriented
activity in which some or all of the information that learners interact with
comes from resources on the Internet." B. Dodge, 1995. Vervolgens moeten de
makers weten dat WebQuests altijd de volgende onderdelen bevatten: inleiding,
taak, procedure, bronnen, evaluatie en conclusie. Je komt deze opzet
in alle WebQuests tegen, zo dwingend zijn deze voorgeschreven. Op de website van
Dodge vind je op vak gesorteerde hem aangeleverde en goed gekeurde WebQuests.
Bernie Dodge created the webquest template. Browse the collection and
choose more than a resource, choose a plan.
Take the Tutorial
WebQuest Boot Rack |
|||||
Math | Computers | Music | Environment | Social Studies | |
Career Education | Art |
Language Arts |
Health |
Physical Education |
Alvorens de leerlingen zelf de onderwerpen voor WebQuests
te laten bedenken, zouden hun docenten ze eerst eens moeten laten inventariseren
wat er al is. Dan kunnen ze ook meteen zien hoe de opbouw is. Omdat ze allemaal
Engelstalig zijn, is dit nuttig huiswerk voor de lessen Engels en afhankelijk
van het onderwerp, ook voor het betreffende vak.
Onder de tweede hyperlink vinden de bezoekers een uitgebreide tutorial met alle
nodige informatie voor diegenen, die aan de slag willen. Voorbeelden van
zogeheten templates staan op
http://webquest.sdsu.edu/LessonTemplate.html. Templates zijn niets anders
dan voorgebakken documenten, waarin je alleen maar je eigen tekst hoeft in te
vullen. De template van de opening van een WebQuest ziet er als volgt uit:
Put the Title of the Lesson HereA WebQuest for xth Grade (Put Subject Here) Designed by (Put Your Name Here) Put Your E-mail Address Here |
Put some interesting graphic representing the content here |
Zo krijg je vanaf de introductie tot en met de conclusie met voorbeelden te zien, hoe je deze templates kunt gebruiken.
De leerlingen aan het werk
Ik mis op de website van MegaQuests wat een school moet ondernemen om
leerlingen aan het ontwerpen van WebQuests te krijgen. Ook kun je bij de
gepubliceerde werkstukken niet zien wat de inbreng is van de docent en die van
de leerlingen. Dat is wel vreemd gezien de ondertitel op de openingspagina:
Quality webquests created and evaluated by kids.
Als je leerlingen aan het ontwerpen van WebQuests wilt krijgen, dan moet je op
zijn minst aangeven welke stappen ze daarvoor moeten ondernemen. Als ik daar een
voorzichtige poging toe doe, dan zou ik beginnen met de laatste en belangrijkste
stap: publicatie van de WebQuest op de website van de school of op een andere
makkelijk toegankelijke plaats op het web. Daar heb je een leerling voor nodig,
die ervaring heeft met het bouwen van websites. Die zijn er, dat is bekend. Deze
leerling is ook degene, die als de WebQuest Engelstalig is, deze met de knop
Submit naar de Canadese ontwerpers van MegaQuest mag sturen. Bij plaatsing
wordt een beoordeling in de vorm van 1 tot 5 sterren aan de inzending verleend.
Wat de criteria zijn voor de toewijzing van één of meer sterren, staat nergens
vermeld. In ons land is daar wel over nagedacht door de ontwerpers van een
variant van de WebQuest: de TalenQuest. Als je op meetlat
klikt, krijg je te zien waaraan een goede WebQuest moet voldoen. Op dit adres
kunnen de leerlingen trouwens ook alles te weten komen over de templates.
Je vindt er ook een voorbeeld van een WebQuest Duits van de hand van Thomas
Peters, waarin leerlingen wordt gevraagd een Duitstalig werkblad te ontwerpen,
dat internationaal dienst kan doen bij bijvoorbeeld Biologie. Dit is dan wel
niet een door leerlingen ontworpen WebQuest, maar wel een stap in de goede
richting, omdat docenten Duits deze opdracht van Thomas Peters kunnen gebruiken
om daarmee door de eigen leerlingen een WebQuest te laten ontwikkelen.
Einführung
Dieser WebQuest lässt Schüler ein Thema eines anderen Schulfaches (also
nicht Deutsch) erweitern/vertiefen, indem sie deutschsprachige Webseiten
hinzuziehen. Die Schüler entwerfen für ihre Mitschüler ein Arbeitsblatt, mit dem
das Thema sozusagen internationalisiert wird
http://www.kennisnet.nl/thema/talenquest/talenquests/vo1518/duits/international/index.htm.
Dit voorbeeld laat zien dat je in ieder geval moet beginnen met een schoolvak en een onderwerp. Het onderwerp kan de docent van een vak leveren. Deze bestelt gewoon een WebQuest over een onderwerp, waar het leerboek in het geheel niet of onvoldoende in voorziet. Is het onderwerp bekend, dan starten de leerlingen het ontwerp van de daarop gebaseerde WebQuest.
Inleiding en taak
Je hoeft de introduction en Task van maar enkele WebQuests van MegaQuests te
bekijken of je ziet het meteen. De opdracht is altijd dat je iets moet doen en
daar moet bij voorkeur iets van spanning van uitgaan zoals deze WebQuest van juf
Breckner en haar klas met als onderwerp het zonnestelsel:
Introduction
Scientists are predicting a giant asteroid will be colliding with the Earth by
the year 2020. Can mankind survive?
Task
Your mission is to find a suitable planet on which to build a new home for
mankind. You will be researching different aspects of the planets and will be
recommending a future home for your fellow citizens.
Van de klas van Mrs. M. Johnston is de mooi vorm gegeven: The Ocean is in trouble met als inleiding: Hey,kids! Let’s go to the beach! Wait a second…there’s a sign that reads: ‘Danger, Beach Closed. Enter at your own risk’. De leerlingen krijgen dan als taak om de opgegeven websites te bestuderen, waar uitleg is te vinden over de vervuiling van oceanen en stranden. Zij moeten daarna actie ondernemen om daar iets tegen te doen http://projects.edtech.sandi.net/grant/oceanpollution/index.html
Home |
Introduction |
Tasks |
Process |
Resources |
Conclusion |
For Teachers |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
Procedure en bronnen
Hier vind je respectievelijk de websites met de benodigde internetbronnen en
de instructies hoe je die moet gebruiken om aan de opdrachten te kunnen voldoen.
Bij Math vond ik een aardige WebQuest over het onderdeel zwemmen van de
Olympische Spelen.
Bij process moeten de leerlingen elk een zwemonderdeel kiezen. Vervolgens
moeten ze naar de website gaan waar alle Olympische medaillewinnaars van 1904
-1996 per onderdeel staan vermeld. Ze moeten hun tijden in een grafiek
onderbrengen, één van de vrouwen en één van de mannen. Dat het steeds sneller
gaat blijkt uit de onderstaande gouden medaillewinnaars op de 100 meter
vlinderslag.
Aan het eind van dit onderdeel van de WebQuest
moeten de leerlingen aan de hand van de grafieken een voorspelling doen over de
winnende tijden van hun gekozen onderdelen bij de Olympische Spelen van 2004.
Year |
Medalist |
Country |
Score |
1996 |
Denis Pankratov |
RUS |
52.27 |
1992 |
Pablo Morales |
USA |
53.32 |
1988 |
Anthony Nesty |
SUR |
53.00 |
1984 |
Michael Gross |
FRG |
53.08 |
1980 |
Pär Arvidsson |
SWE |
54.92 |
1976 |
Matt Vogel |
USA |
54.35 |
1972 |
Mark Spitz |
USA |
54.27 |
1968 |
Douglas Russell |
USA |
55.90 |
Zelfs al zou het maken van grafieken nog niet aan de orde zijn geweest tijdens voorafgaande lessen, dan nog kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag, want tijdens het process al worden ze verwezen naar de website http://astro.uchicago.edu/cara/outreach/resources/other/howtograph.html met de titel: How to make a graph? .
Evaluatie en conclusie
Deze onderdelen moeten bijdragen aan het besef bij de leerlingen dat ze iets van
de WebQuest hebben geleerd. Vaak moeten ze dat bewijzen door een presentatie te
houden of door vragen te beantwoorden. Vaak worden er punten verstrekt voor elk
onderdeel. Dit zijn waarschijnlijk de twee onderdelen waar WebQuest ontwerpende
leerlingen moeite mee hebben. Hierbij is dus de inbreng van een vakdocent van
belang.
Door na te denken over een geschikt onderwerp voor een WebQuest, deze van een
duidelijke titel, inleiding, procedure en internetbronnen te voorzien en daarna
op het web te publiceren, maken leerlingen lesmateriaal en onderwijzen daarmee
allen die over dit onderwerp iets willen weten. Maar het grootste winstpunt is
dat ze daar zelf iets van leren.
Aanbevelingen
Als de ThinkQuest organisatie in plaats van vrije wedstrijden zou overgaan tot
het organiseren van thema wedstrijden, dan zou ook het ontwerpen van WebQuests
aan bod kunnen komen. In mijn artikel
Van
ThinkQuest naar WebQuest heb ik daar ook voor gepleit. Het voordeel voor
de ontwerpers is de kans op het winnen van een geldprijs. Maar ook het
schoolbestuur zou zo’n wedstrijd kunnen uitschrijven met aantrekkelijke prijzen
voor het winnende team. Tenslotte kan de school er ook gewoon voor kiezen om de
ontwerpers van elke bruikbare WebQuest financieel te belonen.
Waarom zouden leerlingen op school beloond moeten worden met goede cijfers en
bij de supermarkt met geld?